کنتاکتور تله مکانیک

طبق تعریف، کنتاکتور یک کلید کنترل شونده الکترومغناطیسی است که نقش اصلی آن کنترل یا کلید زنی در یک مدار الکتریکی قدرت است. یکی از قدیمی‌ترین انواع کنتاکتورها در بازار ایران؛ کنتاکتور تله مکانیک است که به کنتاکتور اشنایدر هم معروفیت پیدا کرده است. در واقع این کنتاکتور؛ جز پر فروش‌ترین کنتاکتورهای داخل ایران محسوب شده و با وجود انواع زیادی از کنتاکتورهای جدید که همه روزه وارد بازار مصرف کنندگان می‌شوند. هم‌چنان طرفداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده است؛ که در واقع علت اصلی این محبوبیت را می‌توان در کیفیت مطلوب، سابقه درخشان کنتاکتور تله مکانیک و رعایت استانداردهای جهانی در تولید این محصول جستجو کرد.

این کنتاکتور یا کلید اتوماتیک اشنایدر به لحاظ فیزیکی دارای دو هسته در شکل‌های E یا U است. یکی از این هسته‌ها ثابت و هسته دیگر متحرک است؛ به صورتی‌که این دو هسته از طریق یک فنر از هم جدا می‌شوند. عمده مورد مصرف کنتاکتور تله مکانیک در تابلوهای برقی و مدارهای مختلف برقی مثل مدار قدرت و فرمان است. لازم به ذکر است که این کنتاکتور دارای سرعت بسیار قابل توجهی در قطع و وصل کردن مدار است؛ به گونه‌ای که می‌تواند تا ۳۰۰۰ بار در ساعت با کنتاکتورهای عادی و ۳۶۰۰ بار در ساعت با کنتاکتور الکتریکی قطع و وصل شود. نحوه عملکرد کنتاکتورها هم بسیار جالب و قابل توجه است؛ زیرا این وسیله قادر است از طریق یک جریان پایین؛ یک جریان قوی‌تر را قطع و وصل کند.
از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف کنتاکتورها در مدارهای الکتریکی؛ می‌توان تیتروار به موارد ذیل اشاره کرد:

🔸 قطع و وصل کردن مدار
🔸 کنترل و فرمان دادن به مدار و سرکوب قوس ایجاد شده در مدار
🔸 حفاظت در مقابل جریان اضافه بار
🔸 حفاظت در برابر اتصال کوتاه در مدار
🔸 قطع جریان سنگین

کنتاکتور تله مکانیک

مزایای کنتاکتور تله مکانیک

استفاده از کنتاکتور تله مکانیک؛ دارای مزایای زیادی است. به همین دلیل موارد استفاده از کنتاکتورها در ماشین‌های صنعتی بسیار زیاد است؛ به طوری‌که برای راه اندازی و کنترل اکثر ماشین‌ها در صنایع مختلف از کنتاکتورها به صورت فزاینده‌ای استفاده می‌شود؛ جای خالی کنتاکتورها در صنعت همواره وجود دارد و نمی‌توان از آن‌ها به هیچ عنوان صرفنظر کرد؛ در این مقاله سعی داریم به ذکر چند مورد از مهم‌ترین مزایای کنتاکتورها اشاره کرده و به همین میزان اکتفا می‌کنیم:

🔸 افزایش ایمنی دستگاه در مدار
🔸 کارایی فوق العاده در افزایش سرعت قطع و وصل جریان در مدار
🔸 امکان استفاده از مدار فرمان اتوماتیک که باعث سهولت کار خواهد شد.
🔸 کیفیت فوق العاده
🔸 اورجینال و اصل بودن
🔸 استاندارد کالا
🔸 قیمت مناسب و مقرون به صرفه
🔸 امکان انجام فرمان قطع و وصل از چندین قسمت از مدار با هم
🔸 کنترل جریان از راه دور نسبت به کلیدهای دستی
🔸 عمر مفید بالاتری نسبت به کلیدهای دستی دارند؛ زیرا برای قطع و وصل شدن به وسیله فیزیکی یا وجود کسی نیاز ندارد.
🔸 جلوگیری از خطرات وصل اتفاقی؛ بعد از قطع جریان هنگام خاموشی مدار

اجزا کنتاکتور تله مکانیک

کنتاکتور تله مکانیک به عنوان یک از تجهیزات فنی قابل استفاده در صنایع گوناگون با کارکردهای قابل توجه که پیش‌تر به آن اشاره شد از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است؛ که در این مقاله سعی داریم به معرفی این اجزا به صورت اجمالی بپردازیم؛ این اجزا عبارت هستند از:

  • بوبین: یکی از اجزای اصلی کنتاکتور تله مکانیک محسوب می‌شود؛ که نقش مهمی در تامین انرژی لازم برای اتصال کنتاکت هادی برق در مدار بر عهده آن است.
  • تیغه اصلی: این تیغه‌ها شامل تیغه‌های فرمان و تیغه‌های قدرت هستند که نقش آن‌ها هدایت جریان الکتریسته پس از تحریک بوبین است.
  • تیغه کمکی: این نوع از تیغه‌های کنتاکتور به صورت طبیعی باز و بسته شده و از نوع آمپر پایین هستند؛ جایگاه قرارگیری این تیغه‌ها عموما در قسمت کنار یا بالای کنتاکتور است؛ با این حساب پس از هر بار تحریک سیم پیچ وضعیت قرارگیری این تیغه‌ها تغییر می‌کند.
  • محفظه: محفظه که در همه کنتاکتورها وجود دارد؛ جایگاه نگهداری از سیم پیچ است. به طوری‌که محفظه می‌تواند کنتاکتور را از آسیب‌های احتمالی محافظت نماید؛ جنس محفظه از موادی مانند نایلون، پلی کربنات، پلی استر، پلاستیک‌های حرارتی و غیره ساخته شده است.
  • رله: در واقع جز اجزای مهم محسوب می‌شود که وظیفه محافظت از کنتاکتور در مقابل بارهای بسته شده به آن را بر عهده دارد؛ به این صورت‌که اگر برق با ولتاژ بیشتری به مدار وصل شود؛ رله حرارتی وارد عمل شده و از ایجاد آسیب در کنتاکتور جلوگیری کرده و از آن محافظت می‌نماید.
اجزای کنتاکتور تله مکانیک


همچنین در نظر داشته باشید که تمامی کنتاکتورهای تله مکانیک اورجینال دارای ویژگی‌های ذیل هستند:
• دارای صفحه فلزی در انتهای کنتاکتور برای نصب اجزای ثابت در این قسمت هستند.
• حامل کنتاکت به صورت ثابت هستند.
• دارای ترمینال هستند.
• ترمینال ورودی و ترمینال خروجی دارند.
• دارای سیستم کنترل جرقه هستند.
• دارای سیستم هسته آهنی از نوع متحرک و ثابت هستند.
• حامل کنتاکت‌های متحرک و ثابت هستند؛ که دارای پوشش اکسید آهن برای افزایش ضریب ایمنی تله کابین هستند.
• مشخصات کنتاکتورها روی بدنه آن‌ها درج شده است.

کلام پایانی

برای خرید کنتاکتور تله مکانیک اصلی و جنس اورجینال؛ بایستی به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های مجاز این محصول مراجعه کرد. در نظر داشته باشید که امروزه انواعی از محصولات بی‌کیفیت و فیک کنتاکتور هم در بازار به وفور یافت می‌شوند که اورجینال نبوده و خریداری آن‌ها باعث ایجاد دردسرها و اعمال هزینه‌های بیشتری برای مصرف کنندگان خواهند شد. یکی از نمایندگی مجاز و معتبر کنتاکتور تله مکانیک شرکت برق لئو است که برای ثبت سفارش، اطلاع از قیمت‌ها و خرید محصولات برقی مورد نیاز خود می‌توانید به صورت حضوری به آدرس شرکت و فروشگاه مراجعه نموده یا از طریق تارنمای آن اقدام نمایید.

کنتاکتور تله مکانیک یا کنتاکتور اشنایدر ارائه شده در شرکت برق لئو به صورت اورجینال و اصل بوده، دارای پشتیبانی پس از فروش هستند و با قیمت مقرون به صرفه در این تارنما عرضه می‌شوند که خرید از آن باعث آسودگی خاطر شما خواهد شد. شما می‌توانید جهت دریافت هر گونه مشاوره و راهنمایی با کارشناسان شرکت برق لئو از طریق شماره‌های مندرج در تارنما تماس بگیرید.

تاریخ انتشار 1402/01/11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *