انواع کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک، در واقع کلیدی با قابلیت قطع شدن خودکار در زیر بار است و در جهت محافظت از اتصالات کوتاه و اضافه‌بار در دستگاه‌های صنعتی و روشنایی، موتورها و مراقبت از مصرف‌کننده‌ها نیز کاربرد دارد. به صورتی دیگر کلیدهای اتوماتیک برای قطع کردن و محافظت از مدار اصلی در مقابل افت ولتاژ بیش‌ازاندازه، برگشت جریان‌های برقی، کشیده شدن جریان‌های باری اضافه به‌وسیله‌ی مصرف‌کننده‌ها و یا اتصالات کوتاه مدار و… استفاده می‌شوند.
کلیدهای ابتدایی دارای اندازه و ابعاد بزرگ‌تری هستند و کلیدهای اتوماتیک نیز بسیار کوچک و فشرده هستند. کلیدهای اتوماتیک در بیشتر تابلوهای برق و در بخش ورودی مدار قرار می‌گیرند. از انواع کلید اتوماتیک یا خودکار بیشتر برای محافظت از تابلو برق در مقابل آتش‌سوزی و دیگر حادثه‌ها استفاده می‌شود و همچنین کلیدهای اتوماتیک سبب افزایش ایمنی وسایل و تجهیز آلات درون تابلو برق خواهند شد.

بیش‌تر کلیدهای اتوماتیک ازنظر قدرت ولتاژ در بازه‌ی ۱۶ تا ۱۶۰۰ آمپر تولید و عرضه می‌شوند. کلیدهای اتوماتیک در نوع‌های تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل ساخته می‌شود. کلیدهای اتوماتیک به‌صورت کلی از نیروی قطع بالاتر و طول عمر بیشتری نسبت به کلیدهای حرارتی و کلیدهای مینیاتوری برخوردار هستند.

توان یا قدرت قطع کلید اتوماتیک از ۱۶ تا ۱۸۰ کیلو آمپر است. کلید اتوماتیک در همه‌ی مدل‌ها و انواع باعث قطع شدن مدار اصلی شده ولی اگر در بعضی از تابلوها یا مدارها، کلید اتوماتیک دیرتر قطع شود، باعث به وجود آمدن انواع آسیب‌ها و خسارت‌های جدی خواهد شد.

⭐️ جهت مشاهده محصولات الکتریکال، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ ⬅️ ⬅️

انواع کلید اتوماتیک

1- کلید اتوماتیک کامپکت (MCCB)

در بیشتر شبکه‌های توزیع به‌محض وقوع افت بیش‌ از اندازه ولتاژ یا برگشت مدار از جریان، مدار اصلی به شکل اتوماتیک قطع و هشدار دهنده‌های ضروری به صدا در می‌آیند، در چنین مواردی اساساً از کلیدهای اتوماتیک کامپکت استفاده می‌شود. کلیدهای اتوماتیک کامپکت در انواع مکانیزم‌های عملکرد اتصال کوتاه، عملکرد قابل تنظیم، غیرقابل تنظیم، محافظت‌های اضافه‌بار و جریان‌های نشتی کاربرد دارند. این نوع از کلیدهای اتوماتیک بیشتر در تیپ‌های گوناگون LM و YM و YS ساخته می‌شوند.

2- کلید اتوماتیک هوایی

کلیدهای اتوماتیک هوایی از نوع‌های دیگر کلیدهای اتوماتیک هستند و بیشتر در آمپرهای بالا استفاده می‌شوند. کاربرد کلید اتوماتیک هوایی معمولاً در قسمت ورودی تابلو برق است. این نوع از کلیدهای اتوماتیک دارای جریان‌های زیادی هستند و باعث برقراری ارتباط کامل میان کلیدهای ورودی و خروجی می‌شوند. کلیدهای اتوماتیک هوایی شامل رله‌هایی هستند که در درون خود کلید قرار می‌گیرند.

3- کلید اتوماتیک مینیاتوری

کلیدهای اتوماتیک مینیاتوری اساساً در جریان‌های کم و در تابلوهای توزیع جریان برق با توان کم و تابلوهای روشنایی و یا برای محافظت از مدارهای کنترل و فرمان وسایل و تجهیزات برقی استفاده می‌شوند. جریان قطع اتصال کوتاه کلید اتوماتیک مینیاتوری چندان زیاد نبوده و حداکثر میزان جریان مورد استفاده در این نوع کلید حدود ۱۲۰ آمپر است.

کلید هوایی ۶۵KA ثابت ۴۰۰۰ آمپر اشنایدر-min

⭐️ جهت مشاهده محصولات کلید اتوماتیک اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⭐️  ◀️ ◀️ ◀️ ◀️ ◀️ ◀️

4- کلید اتوماتیک محافظ جان

این نوع از کلید اتوماتیک در جهت محافظت از جان افراد در برابر خطر نشتی جریان و برق‌گرفتگی طراحی و ساخته ‌شده کلیدهای محافظ جان با توجه به میزان حساسیت خود به دو گروه صنعتی و خانگی طبقه‌بندی می‌شود. به‌صورت کلی اساس کار کلید اتوماتیک محافظ جان، مقایسه جریان خروجی با جریان ورودی است.

5- کلید اتوماتیک حافظ موتور

  کلید اتوماتیک حافظ موتور همان‌طور که از نامش مشخص است، بیشتر برای محافظت از موتور کاربرد دارد. این نوع از کلیدها به‌صورت کلی تا حدود 100 آمپر تولید می‌شوند و بیش‌تر برای موتورهای 55 کیلووات آمپر مناسب هستند.

ساختمان کلید اتوماتیک

به‌صورت کلی ساختار و ساختمان اصلی کلیدهای اتوماتیک از سه بخش کنتاکت قدرت (اصلی)، کنتاکت‌های جرقه گیر و کنتاکت‌های کمکی (فرعی) تشکیل می‌شود. انتخاب صحیح و شناخت خوب از کلید اتوماتیک یا خودکار در بهره‌برداری و نصب دستگاه‌های الکترونیکی بسیار ضروری و مهم است.

جنس بدنه‌ی کلید اتوماتیک اساساً از روکش یا قالب‌های تزریقی بسیار محکم و باکیفیت تشکیل‌شده است. از مهم‌ترین مشخصات کلی و اساسی این نوع کلید می‌توان به حمایت و پشتیبانی از محافظت‌های لازم مدار در یک کلید و کوچک بودن سایز آن اشاره نمود. یکی از عیب‌های عمده‌ی این نوع کلیدها، عدم دسترسی راحت و آسان برای تعمیر کردن کلید است. در قسمت زیر به قابلیت‌های کلید اتوماتیک به‌صورت کلی اشاره می‌شود:

🔶 حفاظت‌های موتوری

🔶 مراقبت از وسایل و تجهیزات فشار ضعیف در مکان‌های تجاری، اداری، مسکونی و کارخانه‌های صنعتی

🔶 شامل ویژگی‌های پردازش داده‌ها و اطلاعات

🔶 اندازه‌گیری و نمایش اطلاعات بر روی درب تابلو یا صفحه

🔶 نمایشگر کلید

🔶 کنترل و مدیریت تأسیسات الکترونیکی با ارتباط به نرم‌افزارهای مانیتورینگ

کلیدهای اتوماتیک ازنظر قابلیت تنظیم و حفاظت

کلید اتوماتیک ازلحاظ قابلیت تنظیم و حفاظت به‌صورت کلی در چند گروه زیر طبقه‌بندی ‌شده است:

1- کلید اتوماتیک ثابت (غیرقابل تنظیم)

2- کلیدهای اتوماتیک شامل ویژگی تنظیم رله حرارتی (Ir  جریان عملکرد رله حرارتی)

3- کلید اتوماتیک دارای قابلیت تنظیم رله مغناطیسی (Im جریان عملکرد رله مغناطیسی)

4- کلید اتوماتیک دارای هر دو ویژگی تنظیم رله مغناطیسی و حرارتی

این نوع از کلیدهای فوق به‌صورت کلی از طریق بی متال‌ها، برای تنظیم کردن جریان اضافه‌بار مغناطیسی یا افزایش حرارت ناشی از زیادشدن میزان جریان بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد کلی دسته‌های فوق اساساً بسیار شبیه به رله‌های اضافه‌بار موتور است.

کاربرد اصلی هر چهار نوع کلیدهای اتوماتیک ازنظر قابلیت تنظیم و حفاظت به‌صورت کلی شامل مراقبت از موتور، محافظت از انواع اتصالات همراه با رله‌های حرارتی، کنتاکتور ها و … است.

⚡⚡برای خرید کنتاکتور اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

مزایای کلیدهای اتوماتیک در مقایسه با دیگر نوع‌های کلید

کلید اتوماتیک اشنایدر

در قسمت زیر به عمده‌ترین مزایای استفاده از این نوع کلیدها نیز اشاره می‌شود:

💠 به‌صورت کلی در دستگاه‌هایی که فرایند محافظت موضعی از وسایل اهمیت زیادی داشته یا در شبکه‌های سه فاز به دلیل زیاد بودن میزان جریان بار، قطع کردن همزمان شبکه‌های سه فاز الزامی بوده باید از کلیدهای اتوماتیک یا خودکار بهره برد.

💠 در بعضی از شبکه‌های توزیع جریان به علت وجود شرایط خاص و حساسیت‌ها باید به‌محض وقوع افت ولتاژ یا اضافه ولتاژ و همچنین تشخیص جریان بار برگشتی حتماً باید مدار اصلی قطع شده و برای این عمل افراد اکثراً از کلیدهای اتوماتیک استفاده می‌کنند و با کمک از کنتاکت‌های خطا یا هشداردهنده، وضعیت کلی را گزارش و اعلام می‌نمایند.

💠 کلید اتوماتیک برای واردکردن دستی یا خودکار ترانسفورماتور یا ژنراتور در شبکه و همچنین برای تداوم و تقویت فرایند شبکه یا انجام تعمیرات لازم و تخصصی کاربرد ویژه دارد.

💠 بعد از قطع شدن مدار اصلی به هر علتی اعم از اتصالات کوتاه یا جریان‌های اضافه‌بار باید کلیدهای اتوماتیک بلافاصله برای بهره‌برداری و نصب مجدد آماده شوند.

💠 با بهره‌گیری از کلید اتوماتیک و کنتاکت‌های کمکی و خطا در این نوع کلید می‌توان انواع مختلف وضعیت عملکرد کلید مانند وصل شدن یا قطع شدن و تریپ یا خطا را به‌وسیله‌ی یک آلارم یا هشداردهنده مثل سیگنال نمایش داد.

💠 طراحی و شکل کلیدهای اتوماتیک به صورتی است که در موقع بسته شدن رله‌ها، اضافه جریان برق به‌سرعت عکس‌العمل از خود نشان می‌دهد و باعث قطع شدن مدار اصلی نیز می‌شود.

💠 کلید‌های اتوماتیک به‌صورت کلی در یک مدار اتصال کوتاه شده منجر به قطع مدار اصلی توسط رله‌های اضافه جریان کلید نیز می‌شود.

تفاوت اصلی کلیدهای اتوماتیک و کلیدهای غیر اتوماتیک

به‌صورت کلی کلیدهای اتوماتیک نوعی از کلیدهای برقی هستند و این نوع کلیدها شامل رله‌های مختلف برای تشخیص جریان بار هستند و هرکدام از انواع آن برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه انواع کلیدهای اتوماتیک یا خودکار هوایی بیشتر شامل رله‌های هوشمند هستند و همچنین این رله‌ها از نوع رله‌های الکتریکی هستند.

کلیدهای غیر اتوماتیک به‌صورت کلی به کلیدهایی گفته می‌شود که اکثراً در جهت قطع کردن و وصل کردن از آن‌ها استفاده می‌شود و فاقد هرگونه رله الکترونیکی هستند؛ برای نمونه کنتاکتورها یک نوع ابزار یا کلید غیر اتوماتیک بوده که معمولاً با کاربردهای گوناگون و برای قطع و وصل کردن یک وسیله کاربرد دارند، مانند کنتاکتور AC3 که بیشتر برای بارهای القایی استفاده می‌شود.

مشخصات و خصوصیات کلی کلیدهای اتوماتیک

در بخش زیر به معرفی کلی‌ترین مشخصات و خصوصیات کلیدهای اتوماتیک پرداخته می‌شود:

🔴 کلید اتوماتیک دارای رنج جریان ۱۶ الی ۱۶۰۰ آمپر است.

🔴 حداکثر ولتاژ قابل‌تحمل کلید اتوماتیک ۷۰۰ ولت است.

🔴 حداکثر ظرفیت قطع کلید اتوماتیک در برابر اتصال کوتاه از ۲۵ الی ۲۵۰ کیلو آمپر است.

🔴 شامل نوع‌های یک، دو، سه و چهار پل بوده و هر یک از این نوع‌ها دارای عایق‌بندی‌های بسیار قوی و مناسبی هستند.

🔴 کلید اتوماتیک از دقیق‌ترین و بالاترین ضریب اطمینان برای محافظت مغناطیسی برخوردار است.

🔴 اندازه‌گیری معیارهای گوناگون الکترونیکی

انواع کلید کمپکت اشنایدر

خرید کلید اتوماتیک

افراد در هنگام خرید کلید اتوماتیک باید به اصلی‌ترین نکته پیرامون این کلید که همان مدت‌ زمان قطع کلید اتوماتیک است، توجه ویژه کنند. این مورد در اصل مشخص‌کننده‌ی این موضوع است که چه مدت‌ زمان طول خواهد کشید تا کلید اتوماتیک بعد از تشخیص مشکل یا آسیب کار کند. مورد دیگری که در هنگام خرید کلید اتوماتیک یا خودکار باید به آن توجه شود، ICS و ICU است. ICS در اصل جریان اتصال کوتاهی بوده که کلید اتوماتیک به‌دفعات می‌تواند این جریان را قطع کند، بدون آن‌که آسیب جدی‌ببیند.

ICU در اصل جریان اتصال کوتاهی بوده که کلید اتوماتیک فقط یک‌بار می‌تواند این جریان را بدون آن‌که مشکلی پیش بیاید، قطع کند و برای دفعات بعدی احتیاج به سرویس و تعمیر کلید یا تعویض دارد.

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «انواع کلید اتوماتیک» همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *