تفاوت اینورتر و سافت استارتر

تفاوت اینورتر و سافت استارتر: هر دو دستگاه با روش راه اندازی ولتاژ کاهش یافته کار می‌کنند اما سافت استارتر نمی‌تواند فرکانس را تغییر دهد. سافت استارتر فقط به کاهش جریان راه اندازی و روان کردن راه اندازی کمک می‌کند. اینورتر بسیار هوشمندتر است و تمام عملکردهای سافت استارتر را دارد.

هنگام در نظر گرفتن تفاوت بین اینورتر و سافت استارتر باید توجه داشت که مقدار انرژی مصرفی و در نتیجه مقدار بازدهی مهم است می‌توانید با یک اینورتر صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشید در صورتی که درباره سافت استارتر همچین موضوعی صادق نمی‌باشد حتی اگر اینورتر در هنگام خرید کمی گران باشد اینورتر بهترین راه اندازنرم موتور است ولی با قیمتی بیش از چهار برابر سافت استارتر.

در صنعت از اینورتر بطور عموم برای موتورهایی که نیاز به کنترل سرعت دارند استفاده می‌شود در صورتی که سافت استارتر در صنعت برای راه اندازی الکتروموتور به کار می‌رود و در این حالت جریان راه اندازی حدود ۲.۵ برابر جریان حالت عادی موتور است. تغیرات دورموتور در اینورتر با تغییر فرکانس ایجاد می‌شود. لذا امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابر فرکانس ورودی وجود دارد. از یک سافت استارتر می‌شود تعداد زیادی موتور را با ایجاد یک مدار فرمان مناسب راه اندازی کرد مثلا تعداد ۱۰ دستگاه موتور یا بیشتر را میشود با یک سافت استارتر روشن کرد. در سافت استارتر بر خلاف اینورتر امکان افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی وجود ندارد.

تفاوت اینورتر و سافت استارتر

اینورتر چیست

اینورتر یا (VFD) دستگاهی است که مانند مبدل برق کار می‌کند و در لغت به معنی معکوس کننده می‌باشد. دستگاهی الکترونیکی می‌باشد که ولتاژ DC (جریان مستقیم) را به ولتاژ AC (جریان متناوب) تبدیل می‌کند. در واقع اینورترها تأمین کننده جریان برق AC هستند. کار اصلی اینورتر برق وقتی آغاز می‌شود که جریان با سطح ولتاژ و فرکانسی مورد نظر به جریان برق AC تبدیل می‌شود. خروجی اینورترها را می‌توان توسط تقویت کننده‌ها به سطح ولتاژ و فرکانس دلخواه تغییر داد.

سرعت گردش موتور در اینورترها با ولتاژ و فرکانس رابطه مستقیم دارد. هرچقدر سرعت گردش موتور بیشتر باشد، ولتاژ و فرکانس نیز افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که موتور الکتریکی به ولتاژ و فرکانس پایین‌تری نیاز داشته باشد، می‌توان از اینورتر استفاده کرد. به طور مثال وقتی از پمپ آب استفاده می‌شود سرعت گردش پمپ می‌تواند براساس تعداد شیرهای باز و در حال مصرف آب، تغییر کند و از فشار زیاد آب در مواقع مصرف کم جلوگیری کند.

سافت استارتر چیست

سافت استارتر وسیله‌ای جهت راه اندازی الکتروموتورها بصورت نرم، تدریجی و ایمن می‌باشد. سافت استارتر یا راه‌انداز نرم، از قطعات نیمه هادی مانند تریستور و بردهای الکترونیکی تشکیل شده است. این تجهیز معمولا برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌شود. زمانی که یک موتور الکتریکی مستقیماً به شبکۀ برق وصل شود جریان راه اندازی زیادی از شبکه به آن وارد می‌شود و در نتیجه عمر مفید موتور و اتصالات آن کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین در راه اندازی مستقیم الکتروموتورها به شبکه برق فشار زیادی وارد می‌شود و به لحاظ مکانیکی به اجزای آن فشار می‌آید. اگر هنگام راه اندازی الکتروموتور از سافت استارتر استفاده نشود، به الکتروموتور جریانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی وارد می‌شود. از سافت استارتر جهت محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان استفاده می‌شود و بنابراین در لحظۀ راه اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت.

اینورتر چیست
سافت استارتر چیست

⭐️ مشاهده محصولات اشنایدر ⭐️

تفاوت مزایا و معایب اینورتر و سافت استارتر

اینورتر و سافت اشنایدر هر کدام دارای مزایا و معایب مشخصی می‌باشند که در ادامه به بررسی هرکدام بصورت جداگانه پرداخته‌ایم:

مزایای اینورتر

◀ سیستم‌های دارای اینورتر بازدهی بیشتری دارند.
◀ در هنگام کار کردن کولر، ممکن است کولر نتواند با حداکثر توان خود، کار کند و درجه حرارت را پایین بیاورد. استفاده از اینورتر باعث می‌شود که کولر بتواند از انرژی برق ذخیره شده در اینورتر، برای استفاده از نهایت توان خودش برای پایین آوردن درجه حرارت، استفاده بکند.
◀ هزینه‌های آن بسیار کمتر است.
◀ در اکثر مواقع سیستم‌های اینورتر از سیستم‌های دیگر دارای هزینه کمتری می‌باشد.
◀ هزینه‌های استفاده از مصرف برق و هزینه‌های نگهداری این سیستم‌ها بسیار پایین است زیرا خرابی و فرسودگی در اینورترها کمتر از سیستم‌های معمولی است.
◀ نوسانات جریان برقی وجود ندارد.
◀ دستگاه اینورتر هیچ فشار اضافی را بر روی تامین کننده برق وارد نمی‌کنند به همین دلیل نوسانات برقی اتفاق نخواهد افتاد.
◀ باعث افزایش عمر مفید قطعات می‌شود.
◀ به دلیل‌عدم فشار و از بین رفتن دیرتر قطعات، عمر مفید اجزای سیستم بیشتر می‌شود.
◀ باعث کاهش سر و صدا می‌شود.
◀ سیستم‌هایی که از اینورتر استفاده میکنند سر و صدای کمتری دارند زیرا احتیاجی نیست که کمپرسور آن‌ها چندین بار روشن شود در نتیجه صدای زیادی تولید نمی‌کنند.
◀ دارای عملیات پایدارتری هستند.
◀ سیستم‌هایی که از اینورتر استفاده میکنند کارکرد و عملیات پایدارتری دارند.

معایب اینورتر

تنها معایبی که دستگاه‌های اینورتر و سیستم‌های دارای اینورتر دارا می‌باشند این است که بسیار گران قیمت هستند. اینورترها حتی اگر عملکرد دوگانه نداشته باشند با قیمت بسیار بالایی در بازار عرضه می‌شوند با این حال کسانی که آینده نگر هستند می‌دانند که هزینه‌های خرابی و نگهداری آن کمتر است و از این رو این گرانی قابل قبول است. هزینه تعمیرات آن بالا و همچنین تکنسین‌های متخصص مربوط به آن‌ها کمتر است.

مزایا و معایب اینورتر و سافت استارتر

مزایای سافت استارتر

شروع و توقف سیستم بدون ضربه می‌باشد. شتاب گیری و شتاب دهی نرم و تدریجی می‌باشد. هزینه‌های ان مخصوصا هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری پایین است. استفاده از سافت اشنایدر باعث حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه‌ای در زمان راه اندازی می‌شوند. باعث کاهش سایز کابل‌ها و جریان کلیدهای اتصال به شبکه به علت کاهش جریان موتور می‌شود و همچنین باعث افزایش طول عمر موتور می‌شوند.

معایب سافت استارتر

دارای مصرف انرژی بالا و خروجی پایینی می‌باشند. سرعت کارکرد موتور در آن ثابت می‌باشد و بر اساس مصرف تنظیم نمیشود و همچنین امکان تنظیم سرعت وجود ندارد. زمان شتاب گیری و شتاب دهی به میزان بسیار زیادی به بار بستگی دارد.

سخن نهایی

در این مقاله در رابطه با “تفاوت اینورتر و سافت استارتر” صحبت کردیم و مزایا و معایب هریک را توضیح دادیم. فروشگاه برق لئو آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

نوشته شده در تاریخ 1401/04/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *