اینورتر چیست؟

طرز کار اینورتر: جریان برق با سطوح مختلفی از شدت جریان برای مصارف به کار می‌رود و در دو حالت مستقیم و تناوبی شناخته می‌شود. بعضی از مدارها و ابزار الکتریکی نمی‌توانند از برق مستقیم استفاده کنند و به دلیل حساسیت بالا نیاز به تغییر به برق تناوبی احساس می‌شود. تغییر این مؤلفه را اینورتر انجام می‌دهند و این جریان تناوبی تبدیلی حسب نیاز هر وسیله‌ای، توسط ترانسفورماتور در مدار ارزیابی خواهد شد.

اینورتر اشنایدر در همه حوزه‌ها کاربرد دارند؛ از یک منبع تغذیه‌ای رایانه تا نوار نقاله خط تولیدی و اینکه بدون قطعات متحرک کار می‌کنند. در منبع خورشیدی و باتری‌ها برای استفاده از جریان مستقیم آن‌ها یک اینورتر برای تبدیل به جریان تناوبی حضور دارد. نوعی از اینورترها که به آن‌ها نوسان‌ساز گفته می‌شود، قادر به تبدیل دوگانه جریان هستند؛ به‌گونه‌ای که جریان تناوبی را نیز به جریان مستقیم تبدیل می‌کنند. اینورترها که نام دیگر آن‌ها درایو است می‌توانند سرعت موتور القایی را بدون کاهش پتانسیل گشتاوری آن، کنترل کند. ظرفیت‌های متفاوتی برای اینورترها درنظر گرفته شده است؛ برای مثال برای یک موتور باقدرت ۲۰ اسب بخار استفاده از یک اینورتر اچ‌پی ۲۰ توصیه می‌شود.

ویژگی‌های دستگاه اینورتر مواردی مانند صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، تغییرات در شتاب موتور، تغییر در جهت، ایمنی در مقابل بار اضافی جریان، امکان ادامه عملکرد موتور در زمانی که ولتاژ ورودی متغیر است، کاهش جریان حالت استندبای و درنتیجه افزایش عمر موتور، سرعت بالاتر سرعت نامی موتور، برنامه‌ریزی حرکت و توانایی کنترل از راه دور.

⭐️ جهت مشاهده محصولات اتوماسیون، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️

کاربرد اینورتر

اینورترها دارای کاربردهای اساسی هستند که در زیر به آنان اشاره خواهیم کرد:

🔶 کنترل دور موتور

🔶 تغییر در جهت چرخش بدون استفاده از کنتاکتور

🔶 خاموش و روشن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی

🔶 افزایش طول عمر مفید بخش مکانیکی 

🔶 کاهش ضربات آن و حفاظت موتور در برابر بار اضافی جریان

یک اینورتر با حضور سافت استارتر سبب ایجاد ایمنی برای بخش‌های مکانیکی کوپلینگ، گیربکس، تسمه و زنجیر خواهد شد که همین امر، تضمین طول عمر موتور را به دنبال خواهد داشت. در زمانی که جریان برق بیش از حد مجاز به موتور وارد شود، اینورتر در نقش حفاظتی خود به اپراتور پیام بار اضافی داده و سیستم را قطع می‌کند. کاهش حرارت در موتور و پیشگیری از سوختن آن در مواقعی که موتور در سه حالت راست، چپ‌گرد و خاموشی قرار دارد. در بسیاری از موارد به دلیل استفاده از توان و انرژی، اینورتر قوی‌تر انتخاب می‌شود که همین امر منجر به کاربرد بیشتر از جریان در اثنای کار شبکه خواهد شد.

انواع اینورتر

تنظیمات لازم برای راه‌‌اندازی اینورتر

مرحله اول در استندبای شدن اینورترها ارزیابی سیم‌کشی و اطمینان حاصل کردن از سلامت بخش‌ها و دستورالعمل صحیح اتصالات اینورتری، است. مرحله بعدی انجام تنظیمات و برنامه‌ریزی است که به دو روش انجام خواهد گرفت: تنظیمات اتوماتیک و نوع دستی آن. توانایی auto_tune یا همان تنظیمات اتوماتیک، یک ویژگی در بعضی از اینورترها است که قادر به تنظیم خودکار برخی از عوامل خواهد بود.

انجام صحیح این تنظیمات بستگی به سیم‌کشی و اتصالات صحیح اینورتر دارد. تنظیم اتوماتیک، یک حالت ایده‌آل برای تنظیم پارامترهای موتوری خواهد بود. معیارهایی مانند طول کابلی، نوع موتور و توان مقاومتی، به‌صورت اتوماتیک ارزیابی و پس از آن ست می‌شوند.
رایج‌ترین حالت تنظیمات در اینورترها، نوع دستی آن است که روش دقیقی برای تنظیم پارامترها نخواهد بود؛ در صورتی که تنظیم دقیق برخی از پارامترها باید به‌صورت کاملاً دقیق انجام گیرد، مانند راه‌اندازی موتور سنکرون مغناطیس ثابت.

 برای انجام چنین کاری ارزیابی و بررسی پلاک موتور بایستی دستی انجام شود و تنظیم داده‌ها در بخش عوامل موتور انجام گردد.

⚡⚡برای خرید کلید اتوماتیک اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

طرز کار اینورتر به چه صورت است؟

نحوه کار اینورتر

همان گونه که گفته شد در فرهنگ‌نامه فنی، اینورتر به دستگاهی گفته می‌شود که بتواند جریان مستقیم را به جریان تناوبی تبدیل کند. در توضیح اینورترهای نوسان‌ساز این‌گونه گفته شده که قادر است جریان تناوبی برق شهری را که ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز دارد، به جریان مستقیم دی‌سی تبدیل کند؛ اما کارکرد اصلی آن زمانی است که به تغییر جریان از مستقیم به تناوبی نیاز باشد.

تبدیل جریان مستقیم به جریان تناوبی سبب می‌شود هر مصرف‌کننده برقی برحسب نیاز خود از جریان الکتریکی استفاده کند، بدون اینکه آسیبی ببیند. مهم‌ترین مثلثی که در موتورهای القایی برقرار است، ارتباطی است که میان سه عامل قدرت و پتانسیل گشتاوری rpm، فرکانس و ولتاژ موتور وجود دارد. 

این رابطه مستقیماً بر هر سه آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود. تأثیر این عوامل مثلثی به صورتی است که پتانسیل گشتاوری موتور با افزایش فرکانس و ولتاژ موتور، بیشتر خواهد شد. درصورتی‌که موتور القایی به جریان الکتریکی کمتری برای کارکردن نیاز داشته باشد، اینورتر قادر است فرکانس و ولتاژ جریان را تا حدنصاب کاهش دهد؛ حتی زمانی که کاهش سرعت و چرخش موتور مدنظر باشد، می‌توان از اینورتر برای انجام این کار استفاده نمود.

یک مثال بارز برای توضیح این مسئله، طرز کار ماشین لباسشویی است که هنگامی که حجم لباس‌ها کمتر است، به نسبت وزن البسه، سرعت و قدرت کمتری را برای کار استفاده خواهد کرد. طرز کار اینورترها در آسانسورها نیز به این صورت است که می‌تواند سرعت موتور را کنترل کند و در نتیجه، حرکات آن در میان طبقات، کنترل شده و نرم‌تر خواهد بود.

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «طرز کار اینورتر» همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *