کنتاکتور تک فاز

کنتاکتور تک فاز را با نام کنتاکتور بی‌صدا هم می‌شناسند و به عنوان یک بخش اصلی در مدار الکتریکی استفاده می‌شود. می‌توان که این تجهیز را روی استارتر یا ادوات کنترل نصب کرد که کاربردهای متفاوتی هم از خود به نمایش می‌گذارد. قطع و وصل کردن منابع تغذیه از خطوط قدرت، قطع و وصل کردن‌های مکرر مدار قدرت الکتریکی، کنترل ماشین‌های پیچیده و… از جمله کاربردهای این قطعه هستند. در برق صنعتی از این کناکتور استفاده می‌شود و صرفا یک رله خواهند بود که مجهز به بوبین هستند. این رله با برق‌دار شدن بوبینش وصل شده و فعال می‌شود. از آن جایی که وسیله دارای ورودی و خروجی است به عنوان یک کنتاکتور محسوب می‌شود. کنتاکتورهای سه فاز هم تولید می‌شوند که سایز مدل تک فاز نسبت به آن‌ها کوچک‌تر است. البته که شبیه به یک کلید مینیاتوری هستند که برای کلید زنی مدارهای کنترل و قدرت کاربرد دارد. کنتاکتور تک فاز را برای مصارف مختلف تک فاز مورد استفاده قرار می‌دهند یعنی آن دسته از کاربردهایی که مکانیزم کلید مغناطیسی دارند. در حقیقت به این کنتاکتورها، کنتاکتور ساختمانی یا کنتاکتور بیمارستانی هم می‌گویند. در حقیقت از این تیپ کنتاکتورها در سیستم‌های هوشمندسازی بسیار زیاد است. البته که در BMS تمام کنترلرهای خروجی که دارای قدرت جریانی پایینی هستند کاربرد دارند. از طرفی هم مصرف کننده‌ها جریانی بیشتر از جریان نامی رله را نیازمندند؛ پس بهترین راه حل استفاده از کنتاکتور تک فاز است.

⭐️ جهت مشاهده محصولات کلید اتوماتیک اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ 

کنتاکتور تک فاز چیست

کاربرد کنتاکتور تک فاز

کنتاکتورها یکی از ابزارهای مهم در صنعت برق است که از آن برای استارتر یا راه اندازی موتور استفاده می‌کنند؛ همچنین از این کنتاکتور می‌توان برای اتوماسیون چراغ‌ها جهت مصارف روشنایی تجاری، مسکونی و صنعتی به کار برد. رعایت استانداردها در تولید کنتاکتورهای تک فاز اهمیت بسیاری دارد و تعیین کننده کیفیت محصول است. درحال حاضر برندهای مختلفی از این محصول در بازار موجود است که هر کدام کیفیت مختلفی را به مشتریان ارائه می‌کنند؛ به همین دلیل با خرید بهترین برند می‌توانید کیفیت کار خود را تضمین کنید.

معمولاً شرکت‌های معتبر تاییدیه استاندارد را بر روی محصولات خود درج می‌کنند. جهت خرید استانداردترین و بهترین کنتاکتور تک فاز می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما تماس بگیرید تا کنتاکتور به همراه گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا برای شما ارسال شود. از جمله مهم‌ترین کاربردهای کنتاکتور تک فاز عبارت است از:

🔶 هوشمند سازی ساختمان‌های هوشمند

🔶 موتورهای تک فاز و پمپ‌های آبیاری

🔶 کنترل سیستم‌های روشنایی

🔶 پمپ کف کش کشاورزی

🔶 کنترل کولرهای گازی

🔶 دستگاه‌های ماینر

عملکرد کنتاکتور تک فاز

نحوه عملکرد کنتاکتورهای تک فاز خیلی ساده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید خواهد بود. جریان موجود در کنتاکتور باعث برق‌دار شدن بوبین می‌شود که در نهایت میدانی میغناطیسی را نیز تولید می‌کند. این میدان مغناطیسی تولید شده منجر به جذب هسته در حال حرکت کنتاکتور می‌شود. کاملا بر خلاف رله‌هایی چند منظوره، کنتاکتورها برای اتصال مستقیم به دستگاه‌هایی که جریان باری بالاتری دارند، ساخته شده است.
گفتنی است که رله‌ها از ظرفیت پایین‌تری برخوردار هستند معمولا هم به صورت نرمالی از یا نرمالی بسته ساخته می‌شوند. بنابراین بعد از باز و بسته شدن کنتاکت احتمالا قوس الکتریکی ایجاد می‌شود؛ که در پی این ایجاد قوس، خسارت هم پدید می‌آید. حال این در صورتی است که کنتاکتور به سرعت باز و بسته می‌شود و همین مورد از ایجاد هر گونه خساراتی جلوگیری خواهد کرد.

عملکرد کنتاکتور تک فاز
ابعاد کنتاکتور تک فاز

ابعاد کنتاکتور تک فاز

کنتاکتورها در دو ابعاد کوچک و بزرگ در بازار موجود هستند و شما باتوجه به ولتاژ مورد نیاز خود می‌توانید این ابعاد را انتخاب کنید. کنتاکتورها ابزاری هستند که برای قطع و یا برقراری ارتباط بین منبع تغذیه و بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد کنتاکتورهای تک فاز در مقایسه با نوع سه فاز آن کوچک‌تر است و سر و صدای کمتری دارد. متداول‌ترین کاربرد این محصول در استارتر تجهیزاتی همچون ترانسفورماتور، موتور و… است.

کنتاکتورها در برندهای مختلفی موجود هستند که در میان تمامی برندها، اشنایدر یکی از برترین برند کنتاکتور به شمار می‌رود. کنتاکتور اشنایدر به دلیل مقاومت بالا و کارکرد بسیار استاندارد، در لیست پرفروش‌ترین کنتاکتورهای موجود در بازار قرار دارد. بر روی هر یک از این کنتاکتورها دو یا یک کنتاکت جهت باز و بسته کردن فرمان تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توان مسیر جریان را باز و یا بسته کرد. بویین کنتاکتورها قابل تعویض است؛ به همین دلیل در صورت خرابی کنتاکتورها نیازی به خرید مجدد آن نیست و تنها با پرداخت مبلغ کم می‌توانید این محصول را تعمیر کنید.

مزایای استفاده از کنتاکتور تک فاز

کنتاکتورهای تک فاز مزیت‌های زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدای کم قطع و وصل:
یکی چالش‌های مد نظر در رابطه با قطع و وصل شدن کنتاکتور سه فاز آن هم در محیط‌های غیر صنعتی همچون ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری صدای بلند آن است. به همین دلیل کنتاکتورهای تک فاز طراحی شدند که صدای کمتری دارند. کنتاکتور تک فاز در هنگام قطع و وصل شدند دارای صدای کمتری هستند به همین دلیل این مسئله صدای بلند به عنوان یک مشکل برطرف شده است.

در تابلو برق‌ها فضای کمی اشغال می‌کنند:
اگر در تابلو برق‌ها از تعداد زیادی کنتاکتور استفاده شود، قطعاا باید که تابلو برقی بزرگ‌تر تهیه شود. گفتنی است که اندازه و ابعاد کنتاکتورهای تک فاز کوچک است به همین دلیل باعث کاهش حجم و ابعااد تابلو برق می‌شوند. البته این کاهش ابعاد تابلو برق منجر به کاهش هزینه‌های نهایی هم می‌شود.

قیمت مناسب:
رنج متفاوتی از قیمت این کنتاکتورها در بازار موجود است اما بهتر است بدانید که کنتاکتورهای تک فاز یه نسبت نمونه‌های سه فاز از قیمت مناسب‌تر و کمتری بهره می‌برند. پس اگر به دنبال کاهش هزینه هستید بهترین راه حل خرید کنتاکتورهای تک فاز است.

به تعمیر و نگهداری فصلی احتیاجی ندارند:
از آن جایی که کیفیت ساخت این کنتاکتورها بالا است و یا نوع ساختار آن‌ها به صورتی است که شرایط نگهداری مناسبی ایجاد می‌شود. به همین دلیل با استفاده از این تجهیز نیازی به سرویس دوره‌ای و نگهداری خاصی وجود ندارد.

اجزاء و قطعات مختلف کنتاکتور تک فاز

هر کنتاکتور دارای بخش‌های اصلی بوبین، تیغه و عایق یا همان قاب است که وظیف هر کدام از آن‌ها از هم سوا است اما همه با هم یک هدف واحد دارند. در ادامه هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تیغه کنتاکتور: در واقع این تیغه کنتاکتور است که به دو صورت فرمان و قدرت تقسیم می‌شوند. اصولا این تیغه قدرت همان کنتاکت اصلی خواهد بودو جریان قدرت از آن عبور داده می‌شود. تیغه فرمان هم همان کنتاکت فرمان است که در قسمت فرمان کنتاکتور استفاده می‌شود. گفتنی است که این دو تیغه هر دفعه با تحریک سیم پیچ آن هم با جریان، به صورت کاملا حرفه‌ای بر خلاف حالتی که دارند، تغییر شرایط یا تغییر حالت می‌دهند.

بوبین کنتاکتور: بوبین کنتاکتور تک فاز یک سیم پیچ است که منجر به تولید هسته مغناطیسی می‌شود. با تولید نیوری مغناطیسی به منظور اتصال فیزیکی تیغه‌های رسانا منجر به باز و بسته شدن کنتاکتور می‌شود.

قاب عایق: با استفاده از مواد عایقی همچون باکالیت، نایلون و… کنتاکتورها عایق‌بندی می‌شوند. البته که این عایق‌بندی همان قاب محافظ و نگهدارنده اجزاء است. در واقع این قاب باعث می‌شود که خطر برق گرفتگی از کاربران دور شود و حتی در برابر عوامل خارجی همچون گرد و غبار، آب، چربی و… عملکرد خود را حفظ می‌کند و خود و سیستم را دچار مشکل نمی‌کند.

تست سالم بودن کنتاکتور تک فاز
برای این که متوجه شوید کنتاکتور شما سالم است یا خیر ت‌ها کاری که باید انجام دهید این است که یک فاز و یک نول به دو کنتاکت A۱ و A۲ بدهید. حال باید بررسی کنید که اتصال بین این کنتاکت‌ها برقرار می‌شود یا نه؟ حال پس از روشن شدن کنتاکتور باید بررسی کنید که پیچ‌های قدرت ۱.۲، ۳.۴ به هم متصل می‌شوند یا خیر؟ در این صورت با برق‌دار کردن کنتاکتور تک فاز و بوبین کنتاکتور بایستی وصل شود. پس از این که از وصل شدن کنتاکتور مطمئن شدید پیچ‌های قدرت را با تست بوق مولتی متر، بررسی نمایید. در صورتی که صدای بوق شنیده شد کنتاکت‌ها سالم هستند و در نهایت هم کنتکتور تک فاز یا بی‌صدای شما سالم خواهد بود.

⚡⚡برای خرید کلید حرارتی اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

قیمت کنتاکتور تک فاز

قیمت یکی از فاکتورهای مهم در خرید کنتاکتورها به شمار می‌رود. باتوجه به این که کنتاکتورها وظیفه مهمی را در صنعت برق بر عهده دارند. خرید محصول غیر استاندارد و نامرغوب برای کاهش هزینه‌ها کار مناسبی نیست و در آینده می‌تواند خسارات بسیاری را به شما وارد کند. قیمت کنتاکتورها به موارد مختلفی از جمله جنس، برند، کیفیت، ساختار، ابعاد، ولتاژ و… بستگی دارد. برای خرید کنتاکتورها باید به کیفیت و سلامت این محصول توجه داشته و با پرداخت هزینه بیشتر، کنتاکتور باکیفیت‌تری را در اختیار داشته باشید. این محصول در طول دوران با نوسانات قیمت مواجه است به همین دلیل باید قیمت آن را به صورت روز استعلام کرد. جهت دریافت لیست قیمت روز کنتاکتور تک فاز از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

سخن نهایی

در نهایت لازم است اشاره کنیم که کنتاکتور یک تجهیز کاربردی در صنعت برق است که می‌توان آن را با ولتاژها و جریان‌های مختلفی تهیه کرد. کنتاکتور تک فاز در ساده‌ترین حالت ممکن یک دستگاه سوئیچینگ یا همان کلید زنی است که بایستی برای خاموش و روشن کردن مدارهای الکتریکی از آن استفاده کرد. این کنتاکتور بسیار شبیه به رله است اما برای آمپرهای بالا از آن استفاده می‌کنند و سرعت قطع و وصل بیشتری هم دارد. اندازه و ابعاد مختلفی از کنتاکتورها وجود دارد که نمونه کوچک آن ۲۴ ولت DC یا AC است که به راحتی در یک دست جای می‌گیرند.

اما نمونه‌های بزرگ‌تر آن به صورت یک متری هستند که ولتاژ چند کیلو ولت و جریان چند هزار آمپر را پشتیبانی می‌کنند. در این مطلب کنتاکتورهای تکفاز را به صورت کاملا تخصصی بررسی کردیم و گفتیم که چه عملکردی دارد و در کجاها استفاده می‌شود. در واقع این تجهیز بسیار مهم و حیاتی را باید از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا در کیفیت عملکرد و ساختار آن هیچ شک و شبه‌ای وجود نداشته باشد. پیشنهاد ما خرید از فروشگاه اینترنتی برق لئو است، تمام محصولات موجود در این فروشگاه کیفیت فوق العاده‌ای دارند و قیمت در نظر گرفته شده برای آن‌ها مناسب است.

نوشته شده در تاریخ 1401/08/08

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *