تفاوت کنتاکتور با کلید اتوماتیک

نیاز است که برای بررسی تفاوت کنتاکتور با کلید اتوماتیک کلیدهای اتوماتیک و کنتاکتورها را مورد بررسی قرار دهید و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بدانید؛ با برق لئو همراه باشید.

معرفی کنتاکتور و کاربرد آن

کنتاکتورها کلیدهای کنترل شونده‌ای هستند که می‌توانند با استفاده از خاصیت الکترومغناطیسی که دارند چند عدد کنتاکت را از هم جدا و یا به‌هم متصل کنند؛ در حقیقت با استفاده از این خاصیت برای تغییر اتصال مدار یا قطع و وصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کنتاکتورها از دو هسته به شکل Uzz و E دارد که یکی از آن‌ها متحرک است و دیگری ثابت خواهد بود.

داخل هسته‌ی ثابت آن یک سیم پیچ یا یک بوبین وجود دارد که زمان اتصال بوبین به برق توسط خاصیت مغناطیسی موجب خنثی شدن نیروی کششی فنر می‌شود. اساساً هسته فوقانی به هسته تحتانی اتصال داده می‌شود و در نهایت باعث می‌شود که تعدادی از کنتاکت‌ها که از هم عایق شده به ترمینال‌های خروجی و ورودی کلید وصل شوند و یا این که منجر به باز شدن کنتاکت‌های بسته کنتاکتور شود. اگر مدار تغذیه مربوط به بوبین در کنتاکتور قطع شود در اثر نیروی فنر داخل کلید، هسته متحرک به حالت اولیه خود بر می‌گردد.

اگر می‌خواهید کنتاکتوری را خریداری کنید حتماً کنتاکتور اشنایدر را تهیه و خریداری کنید. کنتاکتور معمولاً با ظرفیت و ویژگی‌های مختلفی ساخته می‌شود که باتوجه به این دو مشخصه در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

🔶 برای تجهیزات نورپردازی، کنترل موتورهای الکتریکی، بانک‌های خازنی و… از کنتاکتور استفاده می‌شود.

🔶 در بسیاری از صنایع که دو فاز مایع و هوا بایستی با هم تعامل داشته باشند، از کنتاکتورها بهره می‌برند.

🔶 برای راه اندازی کردن موتور شنت از وجود کنتاکتورها بهره می‌برند.

🔶 از کنتاکتور برای راه اندازی موتور آسنکرون با ترمز جریان مخالف و بدون ترمز جریان مخالف استفاده می‌شود.

🔶 برای راه اندازی موتورهای سری به کنتاکتورها احتیاج است.

کنتاکتور اشنایدر

⚡⚡برای خرید کلید حرارتی اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

معرفی کلید اتوماتیک و کاربرد آن

کلیدهای اتوماتیک تجهیزاتی هستند که برای حفظت دستگاه‌ها و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال برای محافظت از دستگاه‌های صنعتی، سیم و کابل‌های موجود در مدار، مدارات روشنایی در ساختمان‌های مسکونی و مراکز صنعتی و… در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار کاربرد دارند. در ساختار کلید اتوماتیک رله‌هایی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود کار خاصی را انجام می‌دهند. مزیتی که در این کلیدهای اتوماتیک دیده می‌شود این است که پس از این که مدار قطع شد و در حالت بروز خطا بود، مجددا به سرعت و بلافاصله آماده کار می‌شود.

کلیدهای اتوماتیک انواع مختلفی دارند و در برندهای مختلفی روانه بازار می‌شوند که از جمله بهترین برندها می‌توان به کلید اتوماتیک اشنایدر اشاره کرد؛ یک نمونه از کلیدهای اتوماتیک همان کلید محافظ جان اشنایدر است. برای این که کارایی و بهره‌وری کلیدهای اتوماتیک را بالا ببرند تجهیزات جانبی مختلفی را روی آن‌ها نصب می‌کنند از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟡 رله افت ولتاژ: نحوه عملکرد این رله به این صورت است که زمانی که ولتاژ تغذیه آن مساوی یا کمتر از ۷۰٪ ولتاژ نامی است فرمان قطع کلید را می‌دهد و یا این که اگر ولتاژکم باشد از از وصل شدن کلید جلوگیری می‌کند.

🟡 موتور الکتریکی: با استفاده از این موتور می‌توان که از فاصله دور کلید را قطع و وصل کرد.

🟡 واحد محدود کننده جریان: قدرت قطع کلید را افزایش می‌دهد.

🟡 کنتاکت‌های کمکی: برای مانیتور کردن وضعیت کلید از این کنتاکت‌ها استفاده می‌کنند و معمولا آن‌ها به‌همراه پل‌های اصلی کلید وصل یا قطع می‌شوند.

کلید اتوماتیک اشنایدر

⭐️ جهت مشاهده محصولات محافظ جان اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️

تفاوت کنتاکتور با کلید اتوماتیک

حال به بررسی تفاوت کنتاکتور با کلید اتوماتیک می‌پردازیم. در واقع کلیدهای اتوماتیک رله‌هایی بسیار هوشمند هستند که تفاوتی بین آن‌ها و کنتاکتورها دیده می‌شود؛ اما گاهی اوقات در صنعت برق این دو اصطلاح را یکی می‌کنند در صورتی که تفاوت آن‌ها بسیار روشن است. رله‌ها دستگاهایی هستند که توسط آن می‌توان اتصالات یک مدار را با تغییر دادن شرایط در خود مدار یا چند مدار دیگر که مرتبط با آن هستند، برقرار می‌شوند. کنتاکتور برای قطع و وصل کردن‌ها مکرر در شرایط معمولی در مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود؛ اما تفاوت رله‌ها و کنتاکتورها در ظرفیت بار است. اساسا رله‌ها را برای بارهای کمتر یا مساوی ۱۰ آمپر استفاده می‌کنند، در حالتی که برای بارهای بیشتر از این مقدار از کنتاکتورها استفاده می‌شود.

فرق کنتاکتور با کلید اتوماتیک
سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم که کنتاکتورها و کلیدهای اتوماتیک و کاربرد و تفاوت کنتاکتور با کلید اتوماتیک را شرح دهیم. می‌توانید انواع کنتاکتورها و کلیدهای اتوماتیک از جمله کنتاکتور اشنایدر، کلید اتوماتیک اشنایدر، محافظ جان اشنایدر، سافت استارتر اشنایدر، اینورتر اشنایدر را با بهترین قیمت و مناسب‌ترین کیفیت تهیه و خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی برق لئو یکی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه کننده این محصولات است که کیفیت و رضایت مشتری را اولویت کار خود قرار داده است. امیدوارم که این مطلب موثر واقع شده باشد و اطلاعات کافی در اختیار شما قرار داده باشد؛ می‌توانید نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما کامنت کنیم. ممنون از اینکه ما را تا پایان این مقاله  همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *