روش نصب کنتاکتور

اگر می‌خواهید که کنتاکتوری را نصب کنید در وهله اول لازم است که بدانید کنتاکتور شما تک فاز است یا سه فاز؛ چرا که روش نصب کنتاکتور با هم کاملاً متفاوت است. در حالت کلی نصب کردن کنتاکتورها یا به صورت دستی انجام می‌شود یا این که آن را به صورت اتوماتیک نصب می‌کنند. اساساً کنتاکتورها به منظور کلید زنی مدارهای کنترل و قدرت استفاده می‌شوند که در حالت کلی بسیار شبیه به رله‌ها خواهند بود.

در برق صنعتی روش نصب کنتاکتور مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است و در عین حال بسیار پرکاربرد است. گفتنی است که برای مصرف‌کننده‌های تک فاز معمولاً از کنتاکتورهای سه فاز استفاده می‌شود که از سه ورودی و سه خروجی برخوردار هستند. برای نصب کنتاکتور لازم است که سه وردی را به‌ هم انشعاب داد و از آن یک سیم خروجی را بیرون بکشید، اما برای نصب کنتاکتورهای سه فاز لازم است که سیم‌های ورودی و خروجی را وصل کنید و سه سیم ورودی را به پیچ‌های ۱.۳، ۵ وصل کنید و سه سیم دیگر را به مصرف کننده‌های سه فاز وصل کنید.

اصولاً مدارهای فرمان در کنتاکتورهای تک فاز و سه فاز شبیه هم است و تفاوت آن چنانی ندارند. در واقع کنتاکتورها در برق صنعتی کاربرد دارند و معمولاً در ساختمان‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این که با روش نصب کنتاکتور آشنا شوید، بایستی که اجزای داخلی آن را و نحوه عملکرد آن‌ها را بدانید. از جمله این اجزاء می‌توان موارد زیر را نام برد:

🔶 به سیم پیچی که به برق متصل می‌شود و حالت آهنربایی دارد بوبین می‌گویند.

🔶 هسته ثابت فلزی، هسته متحرک فلزی، فنر بازگشت یا هسته متحرک

🔶 سه تیغه که در حالت عادی باز هستند و به تیغه‌های قدرت معروف هستند.

🔶 تیغه کمکی NO این تیغه در حالت عادی باز است.

🔶 تیغه کمکی NC که در حالت عادی بسته خواهد بود.

 جهت مشاهده محصولات کنتاکتور اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ 

طریقه نصب کنتاکتور در تابلو برق

قطع برق: قبل از هر چیزی، قدرت ورودی به تابلو برق را قطع کنید. این کار می‌تواند شامل خاموش کردن قطعه اصلی تغذیه برق یا قطع کردن منبع تغذیه از سوئیچ یا آزمایشگاه باشد.

انتخاب محل نصب: محل نصب کنتاکتور را بر روی تابلو برق تعیین کنید. معمولاً کنتاکتورها در قسمت پایین تابلو برق قرار می‌گیرند.

اتصال برق: کنتاکتور دارای سه قسمت اصلی است: ورودی برق کنترل (کنتاکتور کنترل)، خروجی برق بار (کنتاکتور قدرت) و قسمت کنترل (کنتاکتور کنترل). برای اتصال کنتاکتور به تابلو برق، سیم‌های تغذیه برق را به ورودی برق کنتاکتور وصل کنید. همچنین، سیم‌های بار را به خروجی برق بار کنتاکتور متصل کنید.

اتصال کنترل: برای کنترل کنتاکتور، سیم‌های کنترل را به قسمت کنترل کنتاکتور متصل کنید. این سیم‌ها معمولاً از سوئیچ‌ها، رله‌ها، تایمرها یا سیستم کنترل خاص دیگری آمده و کنترل کننده فعالیت کنتاکتور هستند.

بستن تابلو برق: پس از اتصال صحیح کنتاکتور، تابلو برق را ببندید و مطمئن شوید که همه اتصالات به درستی انجام شده‌اند.

برق ورودی: باز کردن برق ورودی به تابلو برق را لغو کنید و قدرت را به تابلو برق برگردانید.

توجه داشته باشید که نصب کنتاکتور و اتصال برق باید توسط یک تکنیسین مجرب و با رعایت مقررات و استانداردهای مربوطه انجام شود. همچنین، برای نصب کنتاکتور در تابلو برق، بهتر است از دستورالعمل و نقشه‌های فنی مربوطه تولیدکننده تابلو برق استفاده کنید.

مراحل نصب کنتاکتور

کنتاکتور اشنایدر

برای این که کنتاکتور را نصب و راه اندازی کنید بایستی که مراحل مختلفی را طی کنید، در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

◀️ انتخاب کنتاکتور: کنتاکتور انتخاب شده بایستی که سه معیار داشته باشد، یعنی ولتاژ لازم برای اتصال به کنتاکت را داشته باشد، ولتاژی مخصوص برای تحریک بوبین کنتاکتور را داشته باشد، در خروجی کنتاکتور بایستی که جریان لازم بار متصل وجود داشته باشد.

◀️ بررسی راهنمای نصب کنتاکتور: لازم است که راهنمای نصب مورد بررسی قرار بگیرد و دو ورودی A۱، A۲ را برای کابل کشی ولتاژ تحریک بوبین شناسایی کنید. ممکن است برخی از کنتاکتورها دارای سه کنتاکت L۱، L۲، L۳ برای اتصال‌های سه فاز باشد و دو کنتاکت اضافی دیگر همانند NC ،NO را داشته باشد.

◀️ ارزیابی کنتاکت کمکی: ارزیابی کنید که کنتاکت‌های کمکی وجود دارند یا نه.

◀️ آماده سازی کنتاکتور: روی ریل کنتاکتور را نصب کنید و دو کابل قدرت و تحریک را به آن وصل کنید. در این مرحله کابل‌ها را شماره‌ گذاری کنید و از قطع بودن برق تابلو برق مطمئن شوید.

◀️ آماده‌سازی سیم‌ها: با استفاده از یک وسیله مناسب روکش کابل‌ها را به اندازه حداکثر ۱.۵ سانتی‌متر از هادی سیم جدا کنید. اگر کابلتان به‌صورت رشته‌ای بود، آن‌ها را به‌ درستی به‌ هم بتابانید و دقت‌کنید که هیچ رشته آزادی در آن وجود نداشته باشد.

◀️ ایجاد اتصالات: با پیچ‌ گوشتی پیچ‌های ورودی را باز کرده و سیم‌ها را داخل ترمینال بگذارید و سپس پیچ‌ها را محکم کنید. فقط هادی داخل ترمینال باشد و روکش سرسیم نباید داخل ترمینال باشد؛ به پیچ‌ها فشار زیادی وارد نکنید.

◀️ تحریک بوبین: با وصل کردن برق، بوبین را تحریک کنید تا صدای کلیک شنیده شود.

◀️ اتصال خروجی‌ها: مانند مرحله ششم سیم کشی را انجام دهید.

روش نصب کنتاکتور

نصب مدار فرمان کنتاکتور

در روش نصب کنتاکتور برای نصب مدار فرمان کنتاکتور بایستی که از کلیدهای فرمان بهره ببرید؛ البته می‌توانید که از شستی‌های استارت یا استوپ هم استفاده نمایید. گفتنی است که نصب کردن کلیدهای فرمان به نسب استفاده از شستی‌ها آسان‌تر و راحت‌تر است و در عین حال در استفاده از سیم‌ها هم صرفه‌جویی خواهد شد، به همین دلیل برای فرمان به کنتاکتورهای تک فاز از کلیدهای فرمان استفاده می‌شود.

کلیدهای فرمانی که استفاده می‌شوند، دارای دو پیچ هستند که معمولاً با دو عدد ۱ و ۰ آن‌ها را به نمایش می‌گذارند. عملکردی که از کلیدهای فرمان دیده می‌شود، شبیه به کلیدهای تک پلی است که در برق ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این کلیدها در تابلو برق‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌‎گیرند.

گفتنی است که برای نصب کردن این کلیدهای فرمان بایستی که از فیوز یک سیم فاز به پیچ شماره ۰ وارد کنید و یک سیم از پیچ نمره ۱ به قسمت A۱ کنتاکتور متصل کنید و در نهایت کار یک سیم از نوع نول به A۲ کنتاکتور متصل کنید. در نهایت لازم است که برق را روشن کنید و با استفاده از کلید فرمان که به کنتاکتور وصل شده است، به کنتاکتور دو فرمان وصل و قطع را خواهد داد.

مراحل نصب کنتاکتور

نصب کنتاکتور تک فاز

روش نصب کنتاکتور تک فاز همانند کنتاکتورهای سه فاز صورت می‌گیرد، اما با این تفاوت که در این مدل کنتاکتور یک عدد تیغه قدرت وجود دارد. لازم است بدانید که از کنتاکتورهای نوع سه فاز برای مصارف تکفاز هم بهره می‌برند. در حالت کلی کنتاکتورها سه عدد ورودی و سه عدد خروجی دارند؛ برای این که یک مصرف کننده تکفاز به کنتاکتور متصل شود، برای وارد شدن یکفاز به کنتاکتور بایستی که سه ورودی به‌هم انشعاب داده شوند و در نهایت از آن‌ها یک کابل خروجی را حاصل کنید. برای نصب کردن مدار فرمان کنتاکتور معمولاً از کلید فرمان استفاده می‌کنند، البته همان گونه که ذکر شد از شستی‌های استوپ و استارت هم استفاده می‌کنند.

دقت کنید که نصب کردن کلیدهای فرمان (کلید اتوماتیک اشنایدر) بسیار راحت است و باعث می‌شود که در مصرف کردن سیم‌ها هم صرفه‌ جویی قابل توجهی خواهد شد. برای فرمان دادن به کنتاکتور تک فاز معمولاً از کلیدهای فرمان استفاده می‌کنند. کلیدهای فرمان معمولا شامل دو پیچ هستند که اغلب با دو شماره سه و چهار شماره‌گذاری می‌شوند. گفتنی است که این مدل کلیدها عملکردی بسیار شبیه به کلیدهای تک پلی که در برق کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، دارند. کاربرد این کلیدها در تابلو برق‌های صنعتی است، اما کلیدهای برق ساختمان در ساختمان‌ها کاربرد دارند. اساساً توسط کلید فرمانی که به کنتاکتور وصل است به کنتاکتور مورد نظر فرمان قطع و وصل داده می‌شود. قیمت کنتاکتورهای تک فاز اختلاف آن‌چنانی با نوع سه فاز ندارد؛ حتی در بازار به‌ سختی یافت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که از کنتاکتورهای سه فاز استفاده کنید، اگرچه با برق تک فاز سر و کار دارید.

نقشه نصب کنتاکتور تک فاز
نقشه نصب کنتاکتور تک فاز

نصب کنتاکتور سه فاز

در روش نصب کنتاکتور مدار فرمانی که در کنتاکتورهای سه فاز و تک فاز دیده می‌شود، بسیار شبیه به‌هم هستند؛ اما برای نصب کردن کنتاکتورهای سه فاز لازم است که کابل‌های ورودی و خروجی را متصل کنید. برای وصل کردن این کابل‌ها بایستی که پیچ‌های شماره ۱ و ۳ و ۵ سه کابل ورودی را متصل کنید و سه رشته دیگر از پیچ‌های ۲ و ۴ و ۶ به طرف خروجی می‌روند.

کنتاکتورها معمولاً در برق صنعتی و حتی برق ساختمان‌ها هم کاربرد دارند، لذا روی یک کنتاکتور می‌توان همه برق ساختمان را متصل کرد. بعد از نصب کردن محافظ به کنتاکتور اگر که نوسانات برقی وجود داشته باشد، بدون اتلاف وقت محافظ خاموش خواهد شد که در این صورت که کنتاکتور به محافظ وصل است هم خاموش خواهد شد. به‌وسیله یک محافظ تمام برق ساختمان، در برابر نوسانات برقی در امان خواهد بود. کنتاکتور بایستی در مکان‌هایی باشد که هیچ گونه آفتاب، برف، باران، گرد و خاک و… با آن تماس نداشته باشد. پارامترهایی همچون گرد و خاک، رطوبت و… باعث می‌شود که دستگاه صدمه ببیند. زمانی که کنتاکتور نصب می‌شود بایستی که به استحکام آن توجه کرد و مطمئن شوید که به خوبی نصب شده است.

نقشه نصب کنتاکتور سه فاز
نقشه نصب کنتاکتور سه فاز
سخن نهایی

برای این که یک انتخاب مناسب و درست داشته باشید، لازم است که اطلاعات کافی راجع به انواع کنتاکتور داشته باشید. در واقع شرکت‌های زیادی در زمینه تولید کنتاکتور فعالیت می‌کنند که برترین و معتبرترین آن‌ها شرکت اشنایدر است. کنتاکتور اشنایدر با اصول و استانداردهای لازم طراحی و ساخته می‌شود. تمام کنتاکتورها اعم از تک فاز و سه فاز در فروشگاه اینترنتی  برق لئو  به فروش می‌رسند. تمام محصولات این فروشگاه از کیفیت بالایی برخوردار هستند که با خرید از آن‌ها می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید؛ با اطمینان خاطر محصولات خود را از برق لئو تهیه کنید. ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «روش نصب کنتاکتور» همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *