کلید فرمان چیست؟

کلیدها باتوجه به کاربردی که دارند در مدار به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها کلید فرمان است. کلید فرمان برای کنترل کردن فرآیند و یا تجهیزات در تاسیسات الکتریکی مختلفی استفاده می‌شود. اساساً از این کلید در طول یک فرآیند در جهت راه اندازی یا توقف و یا این که ایجاد تغییر در شرایط مدار استفاده می‌شود. کلیدهای فرمان به دو صورت اتوماتیک و یا دستی عمل می‌کنند و باتوجه به پارامترهای مختلفی همچون موقعیت باز و بسته بودن کنتاکت، تعداد وضعیت و پلاتین، چرخشی بودن یا اهرمی بودن، سیستم اخباری و حفاظتی، فرمان دائم و یا برگشت فنری و… متفاوت خواهند بود.

لازم است بدانید که در مدار فرمان هم کارها به صورت نیمه خودکار و یا دستی و یا خودکار صورت می‌گیرند، اما در تمام حالت‌های ممکن از کلیدهای فرمان بهره می‌برند؛ یعنی برای متوقف کردن مدار، راه اندازی کردن مدار، ایجاد تغییر در شرایط آن از این کلیدها استفاده می‌شود. تنها تجهیزاتی که در مدار فرمان از آن‌ها استفاده می‌شود کلیدهای فرمان نیست، بلکه از کلید اتوماتیک اشنایدر هم استفاده می‌شود؛ این کلیدها محصولاتی تولید شده از شرکت بنام اشنایدر الکتریک هستند.

کلید اتوماتیک اشنایدر از عملکرد بسیار فوق العاده‌ای برخوردار است و با اطمینان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید؛ البته شرکت اشنایدر ارائه دهنده انواع کنتاکتور اشنایدر هم است که معمولاً برای مکان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید که کنتاکتور اشنایدر را هم با کیفیتی عالی تهیه کنید.

⭐️ جهت مشاهده محصولات کنتاکتور اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ 

انواع کلید فرمان

انواع کلید فرمان

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم کلید فرمان باتوجه به پارامترهای مختلفی همچون نوع مکانیزم، تعداد وضعیت، نوع دسته، پلاتین‌ها و سیستم‌های اخباری و حفاظتی و… به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر انواع کلیدهای فرمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع کلید فرمان از نظر تعداد وضعیت

تعداد وضعیت یک کلید می‌توان به دو حالت ۰-۱ یا ۱-۲ باشد که مدل صفرویک آن به دو شکل کاملاً نرمال دارای دو وضعیت خاموش و روشن است که به روشن (۱) و خاموش (۰) می‌گویند. از این مدل کلیدها می‌توان برای روشن و خاموش کردن قسمتی از سیستم استفاده کرد. مدل دیگری که هست مدل یک‌ودو است که بیشتر به عنوان انتخاب کننده در مدار فرمان کاربرد دارد و بیشتر از جنبه نوع پلاتین با مدل صفرویک متفاوت است.

انواع کلید فرمان از نظر تعداد پلاتین‌ها

کلیدها باتوجه به نوع پلاتین معمولاً به دو دسته ثابت و قابل ویرایش تقسیم می‌کنند. نوع پلاتینی که در کلیدهای ثابت وجود دارد، معمولاً ثابت است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد و در عین حال لازم است که با نوع مدار ست باشد. برای مثال می‌توان یک کلید زبانه‌دار را نام برد که با پلاتین‌های کمکی با وضعیت‌های مختلف هم در دسترس نیستند و در عین حال به سختی می‌توان آن‌ها را ویرایش کرد.

اگر کلیدهای زبانه‌ای را باز کنید می‌توانید که موقعیت پلاتین را تغییر داد، اما نمی‌توان که تعداد پلاتین آن را کم و زیاد کرد.

انواع کلید فرمان از نظر باز و بسته بودن پلاتین‌ها

در واقع این مورد بیشتر به ساختار کلید فرمان بستگی دارد و در کلیدهای ماژولار انتخاب تعداد و نوع پلاتین‌ها به شما بستگی دارد و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید؛ برای مثال می‌توان که مکانیزم آن را به صورت دو و سه حالته انتخاب کنید و سپس پلاتین باز و بسته را جداگانه انتخاب نمایید.

 ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

خرید انواع اینورتر اشنایدر

 ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

بر اساس نوع دسته

اگر بخواهید که یک در یک کلید فرمان وضعیت را تغییر دهید، این کار از طریق دسته آن امکان‌پذیر خواهد بود. در حقیقت دسته‌ها بر اساس نوع، رنگ، سیستم اخبار، اینترلاک، نحوه نصب و… مدل‌های مختلفی دارند؛ اما در حالت کلی در کلیدهای فرمان دسته‌های تغییر وضعیت به شکل چرخشی و اهرمی هستند.

بر اساس مکانیزم فرمان

لازم است بداند که یک کلید فرمان می‌تواند دو وضعیت دائم و برگشت فنر را داشته باشد؛ کلید دائم زمانی که تغییر وضعیت می‌دهد در حالت خود باقی می‌ماند و برای این که به حالت اولیه خود برگردد، لازم است که با استفاده از نیروی دست این کار را انجام داد؛ برای مثال می‌توان یک کلید روشن کرد و آن را وضعیت روشن ول کنید، اما مدل دیگر همچون شستی‌ها هستند یعنی لحظه‌ای هستند که اگر دستتان را بردارید به حالت اولیه خود بر می‌گردند.

سیستم اخباری و حفاظتی

سیستم اخباری یعنی این که یک کلید فرمان می‌تواند که چراغ‌دار یا ساده باشد که مدل چراغ‌دار دارای یک سیگنال نورانی تعبیه شده در دسته کلید دارد و منبعی تغذیه مستقلی دارد و اما در رابطه با نوع سیستم حفاظتی باید بگوییم که برای افزایش ایمنی در تغییر مدارها می‌توان که از کلیدهای فرمان سوئیچ‌دار استفاده نمود.

کلید ستاره مثلث

کاربرد کلید فرمان

یکی از مهم‌ترین صنایع استفاده شده در صنعت برق کلیدهای فرمان هستند که در تمام گرایشات بیشترین بازار کار را دارد. از جمله کاربردهای مهم این کلید عبارت‌اند از:

💠 در صنعت برای کنترل سطح گاز کمپرسورها و مخازن

💠 روشن و خاموش کردن اتوماتیک دستگاه‌های صنعتی و تنظیم آب داخل لوله‌ها

💠 کنترل سطح آب داخل استخرها، منبع‌ها، مخازن

💠 در جرثقیل‌ها

💠 تعادل حرارتی در دستگاه‌های مختلف

محصول دیگری از شرکت اشنایدر محافظ جان اشنایدر است که باتوجه به مشخصات فنی‌ای که دارد، برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود؛ محافظ جان اشنایدر کیفیت ساخت بالایی دارد.

اجزای کلید فرمان

اساساً هر کلید از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمینال‌ها، کنتاکت‌ها، مکانیزم قطع و وصل، محفظه و یا قاب و… اشاره کرد که تماماً در کنار هم می‌توانند عملکرد درستی را ارائه دهند. کلیدهای فرمان هم از این اجزاء برخوردار هستند.

کلید فرمان
سخن نهایی

در این متن سعی کردیم که کلید فرمان را مورد بررسی قرار دهیم و کاربردها، انواع، اجزاء آن و… را شرح دهیم. می‌توانید مدل‌های مختلف این کلید را با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه اینترنتی برق لئو تهیه کنید؛ البته این فروشگاه ارائه دهنده انواع اینورتر اشنایدر است که می‌توان آن‌ها را با قیمت‌های رقابتی تهیه کنید. اساساً مدل‌های مختلفی از اینورتر اشنایدر در این مرکز فروش وجود دارد که کیفیت بالایی دارند و عملکرد بی‌نظیری از آن‌ها مشاهده خواهید کرد؛ بنابراین با اطمینان خاطر محصولات برق لئو را تهیه کنید. نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *