طرز کار کلید حفاظت جان

طرز کار کلید حفاظت جان: کلید حفاظت جان یک دستگاه سنجش جریان نشتی است که می‌تواند به طور خودکار مدار را اندازه گیری کرده و هر زمان که خطا در مدار مربوطه رخ دهد یا جریان بیشتر شود، مدار را قطع کند. در طرز کار کلید محافظ جان، وضعیت ON و OFF در پنجره آن قابل مشاهده است، رنگ سبز نشان دهنده موقعیت OFF و رنگ قرمز نشان دهنده موقعیت ON است. کلید محافظ جان شامل قطعات زیر است:

🔶 پایانه‌های ورودی

🔶 پایانه‌های خروجی

🔶 دکمه تنظیم مجدد

🔶 مخاطب

🔶 شیر برقی

🔶 سیم پیچ حس

🔶 مدار حسگر

🔶 دکمه تست

🔶 سیم تست

 کلید محافظ جان اشنایدر بر اساس نوع قطب‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

۱- قطب RCCB: این کلید محافظت جان در یک اتصال تغذیه تک فاز که فقط سیم برق و نول دارد استفاده می‌شود.

۲- قطب RCCB: در سه سیم اتصال تغذیه سه فاز استفاده می‌شود.

۳- قطب RCCB: این در یک اتصال تغذیه سه فاز، خنثی از منبع استفاده می‌شود.

کلید محافظت جان ولتاژ از ۱۰ آمپرتا ۱۰۰ آمپر را پشتیبانی می‌کند و نسبت به ولتاژهای ۳۰.۱۰۰، ۳۰۰ میلی آمپر حساس است.

⭐️ جهت مشاهده محصولات الکتریکال، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️

نحوه عملکرد و طرز کار کلید حفاظت جان

کلید محافظ جان اشنایدر در موارد زیر وظیفه قطه مدار را بر عهده دارد: 

💠  تماس هادی برق با بدنه‌ هادی لوازم و تجهیزات برقی

💠 تماس هادی برق باهادی‌های سیم ارت

💠 تماس هادی برق با هرگونه نشت جریان از مدار به زمین

باتوجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت کلید محافظ جان به صورت غیر مستقیم عمل می‌کند و در صورت تماس هادی با بدنه هادی‌های دیگر، از بروز آتش سوزی جلوگیری می‌کند؛ لذا این کلیدها مطابق با قانون Kirchhoff عمل می‌کنند.

بر اساس این قانون جریان ورودی باید با جریان خروجی مدار برابر باشد؛ بنابراین RCCB بین سیم‌های حاوی جریان بیشتر و سیم‌ها خنثی بدون جریان تمایز ایجاد می‌کند. جریانی که از سیم برق به مدار می‌رود، باید با جریانی که از سیم خنثی می‌گذرد، برابر باشد. در صورت بروز خطا، جریان سیم خنثی کاهش می‌یابد؛ اختلاف جریان بین این دو به عنوان جریان باقیمانده شناخته می‌شود.

به محض مشاهده جریان باقیمانده، RCCB آن را از مدار خارج می‌کند. به عنوان مثال، فردی به طور ناگهانی با یک سیم برق لخت در یک مدار الکتریکی در تماس است؛ در آن شرایط، در صورت‌عدم وجود این کلید، ممکن است خطای اتصال به زمین رخ دهد و فردی در موقعیت خطرناک، دریافت شک الکتریکی قرار گیرد؛ اما اگر مدار مشابهی با مدارشکن محافظت شود، در یک ثانیه مدار را قطع می‌کند؛ بنابراین از شوک الکتریکی فردی جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه این کلید برای نصب در مدار الکتریکی مناسب است.

کلید محافظ جان اشنایدر

⚡⚡برای خرید کنتاکتور اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

روش‌های حفاظت در برابر برق گرفتگی

کلید حفاظت جان در مقابل برق گرفتگی به روش​‌های زیر حفاظت می​‌کند:

◀️ حفاظت از برق گرفتگی با محدود کردن انرژی

◀️ حفاظت در برابر برق گرفتگی به وسیله عایق بندی

◀️ حفاظت در برابر برق گرفتگی به وسیله ایجاد پوشش

هر یک از این روش‌​ها، دارای مزایای و معایب بوده و در صورت استفاده از یک روش خاص امکان بروز نقص بالا می‌​رود، لذا کلید حافاظت جان با استفاده از روش​‌های گوناگون در مدت کوتاه از بروز آتش سوزی و خطرات ناشی از برق گرفتگی جلوگیری می​‌کند. کلید حفاظت جان در محیط کار جان افراد را در مقابل تماس مستقیم و غیر مستقیم با تجهیزات حاوی جریان برق حفظ می‌کند.  

یک انسان می​تواند یک شوک الکتریکی را تا حد 30 میلی آمپر تحمل کند، در حالی که حداکثر 10 میلی آمپر ممکن است فقط احساس سوزش را در بدن ایجاد کند؛ لذا بیش از 10 میلی آمپر، ممکن است منجر به انقباض عضلانی شود که بیشتر منجر به فلج تنفسی در حدود 30 میلی آمپر شود؛ بنابراین RCCB​ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دنبال تغییرات کوچک در جریان باقی مانده باشند. در مواردی که به دنبال حفاظت در برابر آتش است، از RCCB برای ردیابی تغییرات بیشتر در جریان باقیمانده تا 300 میلی آمپر نیز استفاده می‌شود.

نکات کلیدی در خصوص نحوه کار کلید حفاظت از جان اشنایدر

کلید محافظ جان ترکیبی اشنایدر

کلید حفاظت جان دارای تیپ‌های مختلف AC، A و B شامل تک فاز و سه فاز است و هر یک می‌تواند در ولتاژهای مخصوص خود فعالیت کند. کلید محافظ جان AC می‌تواند در ولتاژ ۲۰۰ تا ۴۰۰ ولت به خوبی از برق گرفتگی و بروز حادثه جلوگیری کند. کلید حفاظت از جان اشنایدر تیپ A می‌تواند در تشخیص جریان نشتی AC ،DC کاربرد داشته باشد؛ لذا رنج جریان نامی این کلید به ۱۶ تا ۸۰ آمپر می‌رسد و در ولتاژ ۲۰۰ تا ۵۰۰ ولت کار می‌کند. کلید حفاظت تیپ B با جریان AC، DC کار می‌کند و برای ولتاژ ۲۳۰ تا ۵۰۰ ولت مناسب است. در خصوص نحوه کار کلید حفاظت از جان اشنایدر محدودیت‌هایی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

🔴 RCCB تضمین نمی‌کند که اگرشکل موج استاندارد توسط بارها ایجاد نشود، کار کند؛ عمدتاً به این دلیل است که RCCB برای کار بر روی شکل موجه‌ای عرضه معمولی طراحی شده است. ممکن است برخی قطعی‌های مدار در RCCB به صورت اشتباه وجود داشته باشد که عمدتاً به این دلیل است که هرگاه تغییرات ناگهانی در بار الکتریکی وجود داشته باشد، جریان دارای نشتی کم است.

🔴 RCCB از اضافه بار فعلی محافظت نمی‌کند. کلید حفاظت از جان طراحی شده است تا فقط زمانی که جریان ورودی زیاد و با جریان خنثی دارای اختلاف است، محافظت کند؛ با این حال، اضافه بار فعلی قابل تشخیص نیست.

🔴 RCCB در برابر ضربه‌های خنثی خط محافظت نمی‌کند. عمدتاً به این دلیل است که جریان در آن‌ها متعادل است. با نگه داشتن هر دو پایانه در کنارهم، جریان متعادل می‌شود.

🔴 RCCB از گرمای بیش از حدی که در صورت‌ عدم اتصال صحیح هادی‌ها به ترمینال‌ها ایجاد می‌شود، محافظت نمی‌کند.

⚡⚡برای خرید کلید اتوماتیک اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «طرز کار کلید حفاظت جان» همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *