نصب محافظ جان اشنایدر

نصب محافظ جان اشنایدر: هدف استفاده از کلید محافظ جان اشنایدر، جلوگیری از آسیب‌های جانی و مالی افراد در برابر خطرات ناشی از برق‌گرفتگی و جریان‌های نشتی است و استفاده از آن در ساختمان‌ها، طبق قوانین نظام‌مهندسی اجباری است. در واقع کلید محافظ جان اشنایدر جریان‌های رفت و برگشت را به‌صورت مداوم مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد؛ زمانی که بین مقدار جریان رفت و برگشت اختلاف وجود داشته باشد، به معنای وجود جریان‌های نشتی در مدار بوده که می‌تواند سبب حوادثی مثل برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی شود که در این مواقع کلید محافظ جان اشنایدر با قطع مدار موجب جلوگیری از هرگونه آسیب و خطر احتمالی می‌شود.

نوع دیگر کلید محافظ جان اشنایدر که کلید محافظ جان ترکیبی اشنایدر نام دارد، علاوه بر جریانات نشتی، مدار را در برابر اضافه‌بار و اتصال کوتاه نیز محافظت می‌کند. پس با توجه به این مطالب و دانستن کاربرد کلید محافظ جان، کاملاً واضح است که این تجهیز برای ساختمان‌ها بسیار حیاتی و حساس بوده و لازم است تا جهت نصب و راه‌اندازی محافظ جان اشنایدر نهایت دقت و توجه به‌کاربرده شود. در این راستا باتوجه به اهمیت محافظ جان، لازم است تا تمامی مراحل نصب، تست و عیب‌یابی آن توسط فردی متخصص انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

بیشترین میزان نصب محافظ جان اشنایدر در ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری و در صنایع است؛ بر این اساس کلیدهای محافظ جان اشنایدر به دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

۱- کلید محافظ جان اشنایدر با حساسیت ۳۰ میلی آمپر؛ که به منظور محافظت انسان در برابر تماس مستقیم با لوازم برقی طراحی شده است.
۲- کلید محافظ جان اشنایدر با حساسیت ۳۰۰ میلی آمپر؛ که به منظور محافظت از قطعات الکتریکی و برقی در برابر خطرات آتش‌سوزی طراحی شده است.

⭐️ جهت مشاهده محصولات محافظ جان ترکیبی اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ 

محافظ جان اشنایدر

محافظ جان اشنایدر چگونه کار می‌کند؟

محافظ جان یک نوع کلید حفاظت از برق‌گرفتگی است که به صورت اتوماتیک در برابر جریان نشت برق و خطر برق‌گرفتگی از جان انسان‌ها محافظت می‌کند. قوانین نظام مهندسی ساختمان؛ نصب محافظ جان اشنایدر را در ساختمان‌ها اجباری اعلام کرده است؛ زیرا یکی از عوامل اصلی در بروز خسارت‌های مالی و جانی در ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری یا اداری و صنعتی؛ خطر برق‌گرفتگی یاعدم رعایت مسائل ایمنی مربوط به برق است. با نصب محافظ جان اشنایدر به عنوان یک فیوز در مدار، مقایسه جریان ورودی و خروجی یا فاز و نول با هم امکان‌پذیر می‌گردد.

به این صورت که کلید محافظ جان اشنایدر؛ دو جریان فاز و نول یا رفت و برگشتی را با هم می‌سنجد و در صورتی که متوجه اختلاف جریان شود؛ باعث قطع جریان ورودی به مدار می‌شود، علت این اختلاف جریان می‌تواند در اثر تماس سیم فاز با بدنه وسایل برقی یا جای دیگری باشد که باعث برق‌گرفتگی افراد می‌شود. همان‌طور که اشاره شد نصب محافظ جان اشنایدر در مدار باعث می‌شود که محافظ جان اشنایدر روی مقایسه جریان ورودی و خروجی تمرکز کند و در زمانی که این اختلاف بیشتر از صفر تشخیص داده شود؛ برای محافظ؛ نشان دهنده نشت جریان برق به زمین است.

محافظ‌های جان اشنایدر با توجه به میزان اختلاف جریانی که برای‌شان تعریف شده است عمل می‌کنند؛ به طور مثال محافظ جان اشنایدر ۳۰ میلی آمپری در صورتی که این اختلاف را تشخیص دهد مدار را قطع می‌کند؛ و این در صورتی است که فیوزهای معمولی یا کلیدهای مینیاتوری قادر به تشخیص این میزان اختلاف نیستند. در واقع می‌توان اضافه کرد که کار اصلی محافظ جان اشنایدر در صورت نشت جریان برق آغاز می‌شود و در ظرف مدت زمان ۱۰ الی ۵۹ میلی ثانیه می‌تواند اقدام به قطع مدار نماید.

⚡⚡برای خرید کلید اتوماتیک اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

نقشه نصب کلید محافظ جان اشنایدر

۱- در کلیدهای دو پل، بایستی سیم نول را به ترمینال مشخص شده با علامت N متصل کرد و سیم فاز را به ترمینال مشخص شده با علامت L.
۲- در کلیدهای تک فاز، سیم‌های نول و فاز که شامل دو عدد سیم هستند به ورودی و خروجی کلید متصل می‌شوند و درکلیدهای سه فاز؛ چهار سیم که شامل سه سیم فاز و یک سیم نول است به ورودی و خروجی کلید متصل می‌شوند.
۳- ترمینال‌های ورودی و خروجی کلید، با توجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل و سیم تهیه شده‌اند.
۴- درجه حفاظت کلید برای ممانعت از ورود اجسام خارجی معادل ۴۰ IP تعبیه شده است.
۵- سیم‌های ورودی و خروجی با توجه به موقعیت مکانی محل نصب، می‌توانند از بالا یا پایین به کلید محافظ جان اشنایدر متصل شوند.

نحوه نصب محافظ جان

روش تست محافظ جان

تست محافظ جان می‌تواند به دو روش صورت گیرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

🟢 تست ولتاژی کلید محافظ جان

◀️ در روش تست ولتاژی کلید محافظ جان، ولتاژ باید تنها بر ترمینال‌های بالایی (IN و N) اعمال شود و جریان عبوری از محافظ جان برابر با صفر باشد. در

◀️ مرحله اول، یک سیم دو رشته انتخاب کرده و دو سر آن را به ترمینال‌های IN و N متصل کنید. (توصیه می‌شود که سیم فاز به IN و سیم نول به N متصل شود).

◀️ در مرحله دوم می‌بایست دو سر دیگر سیم را به پریز برق شهری (۲۲۰ ولت) متصل نمایید و شستی محافظ جان را به‌طرف بالا حرکت دهید تا کلید در وضعیت ON قرار گیرد. گام آخر نیز فشردن دکمه Test است که در نزدیکی دکمه شستی در نظر گرفته شده است.

نتیجه: پس از انجام این مراحل درصورتی‌که محافظ جان قطع شود و شستی به سمت پایین (وضعیت OFF) برگردد، کلید محافظ جان موردنظر بدون عیب است.

🟢 تست جریانی کلید محافظ جان

◀️ در این روش به یک لامپ دارای توان کم نیاز است. در مرحله اول مانند روش قبلی ولتاژ ۲۲۰ ولت برق شهری را به ترمینال‌های IN و N متصل کنید. پس‌ازآن باید دو سر سیم لامپی که انتخاب کردید را به ترمینال‌های پایینی و خروجی (OUT و N) وصل کرده و شستی محافظ جان را به سمت بالا حرکت دهید تا در حالت ON قرار گیرد. با انجام این کار لامپ روشن خواهد شد.

◀️ در مرحله بعدی سیم متصل به ترمینال N خروجی را جدا کرده و سر سیم را لحظه‌ای کوتاه به پیچ ترمینال N ورودی بزنید. با انجام این کار باید لامپ برای لحظه‌ی کوتاهی روشن شود و سریعاً محافظ جان وارد عمل شده و مدار را قطع نماید (شستی به‌طرف پایین یا OFF برگشت داده شود).

نتیجه: در صورتی که محافظ جان مدار را قطع نکرد و لامپ روشن ماند به معنای خرابی وعدم حساسیت کلید محافظ جان است.

کلید محافظ جان

⚡⚡برای خرید کنتاکتور اشنایدر با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

عیب‌یابی کلید محافظ جان

عیب‌یابی کلید محافظ جان امری مهم و ضروری است که وضعیت سلامتی تجهیزات الکتریکی شما را ضمانت خواهد کرد. تست RCD یا همان کلید محافظ جان جهت آگاهی از سلامت آن دارای روش‌ها و راه‌های مختلفی است. همان‌طور که می‌دانید در مطالب قبلی چگونگی تست کلید محافظ جان با دو روش شرح داده شد (به‌وسیله کلید تست و به‌وسیله لامپ) و اگر محافظ جان مدار را قطع نکرد به معنی وجود ایراد در آن است؛ همچنین می‌توان کلید محافظ جان را با استفاده از دستگاه تستر کلید نشتی جریان (محافظ جان) تست و عیب‌یابی کرد به صورتی که ابتدا باید جریان نشتی را بر روی ولوم دستگاه روب ۳۰ میلی‌آمپر تنظیم کنید و دوشاخه دستگاه را به برق متصل نمایید. در صورت متصل بودن ارت و سالم بودن محافظ جان، سه چراغ دستگاه روشن خواهد شد و درصورتی‌که دکمه تست را فشار دهید جریان برق قطع می‌شود؛ به این دستگاه تستسر، دستگاه VT35 نیز گفته می‌شود و بهره‌گیری از آن جهت عیب‌یابی کلید محافظ جان روش بسیار رایج و پراستفاده‌ای است.

بهترین مارک کلید محافظ جان

یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین برندهای کلیدهای محافظ جان در حوزه محصولات ایمنی الکتریکی، برند مشهور اشنایدر است که در ایران در انواع تکفاز و سه فاز و یا مدل‌های ترکیبی در بازار مصرف عرضه شده است. در واقع شرکت اشنایدر شرکتی بسیار مطرح و شناخته شده در سراسر جهان با گستره وسیعی از شبکه‌های فروش، توزیع، شرکا ونمایندگی‌های معتبر است که عمده فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و تولید تجهیزات و محصولات ایمنی و برق صنعتی است.

همان‌طور که اشاره شد این شرکت در ایران هم توانسته است توجه مصرف کنندگان ایرانی را به خود جلب نماید، از ویژگی‌های عمده محصولات اشنایدر که باعث جذب صنعتگران، صاحبان صنایع و مشاغل، کاربران برق و مهندسان این حوزه شده است می‌توان به طراحی‌های دقیق و با کیفیت این شرکت، مطابق با آخرین فناوری‌های روز دنیا، منطبق با استانداردهای بین المللی، سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

از جهت سازگاری و انطباق با محیط زیست، محصولات شرکت اشنایدر به عنوان محصولات سبز و دوست دار محیط زیست شناخته می‌شوند. شرکت برق لئو نمایندگی انحصاری محصولات اشنایدر در ایران است، اگر در خصوص خرید و نصب محافظ جان اشنایدر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید می‌توانید با شماره‌های کارشناسان ما در تارنمای برق لئو تماس بگیرید. برق لئو نمایندگی فروش و نصب محصولات محافظ جان اشنایدر در خیابان لاله زار تهران است که از طریق فروشگاه به صورت فیزیکی و از طریق تارنمای فروشگاه اقدام به فروش و نصب محصولات ایمنی در زمینه تجهیزات برقی و الکترونیکی می‌نماید.

بهترین مارک محافظ جان
سخن نهایی

امکان تست و عیب‌یابی کلید محافظ جان اشنایدر تنها با استفاده از دو عدد چراغ سیگنال نیز امکان‌پذیر می‌باشد که روش بسیار آسان و کم‌هزینه‌ای است. ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «نصب محافظ جان اشنایدر» همراهی نمودید. برق لئو با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به روزرسانی در تاریخ 1401/11/02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *