اتوماسیون صنعتی چیست؟

پیوند و زندگی تنگاتنگ انسان‌ها و ربات‌ها، همیشه زبانزد خاص و عام بوده و مردم بسیاری به این نکته علاقه‌مند هستند. استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها، نسخه پیشرفته‌تر استفاده انسان از ابزار محسوب می‌شود و سیستم ماشینی امروزی، از این لوازم به عنوان ابزارهایی پیشرفته و غیرقابل جایگزین استفاده می‌کند. رشد علم و همچنین تعدد کارخانه‌ها و مراکز تاسیساتی، سبب شده تا بسیاری از افراد نیازمند داشتن دانش مضاعفی برای ادامه زندگی خود باشند.
اگر شما نیز به دنبال آن هستید تا از این قطار پیشرفت عقب نمانده و بتوانید خود را با دیگر اتفاقات دنیا هماهنگ کنید، پس به احتمال زیاد به اتوماسیون صنعتی علاقه‌مند خواهید شد. بررسی این مسئله که اصولا اتوماسیون صنعتی چیست و چگونه می‌توانیم به وسیله آن، تاسیسات و شرکت خود را به سمت پیشرفت روز افزون سوق دهیم، موضوعات مورد بررسی ما در این مقاله خواهند بود.

اتوماسیون صنعتی که به آن رباتیزه کردن نیز گفته می‌شود، به معنی استفاده از ابزارها و ربات‌های گوناگون در زمینه کنترل و انجام امورات مختلف است. در یک سیستم اتوماسیون صنعتی، می‌توانیم با استفاده از سیستم‌های مختلف تا حد امکان استفاده از نیروی انسانی را حذف کرده و با ماشین‌ها به انجام امورات مختلف بپردازیم. این دستگاه‎‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی کنترل نمود و متصدیان می‌توانند با وارد کردن مقیاس‌های عددی و زمانی، میزان کار درخواستی خود از ماشین را محاسبه کرده و به ان اطلاع دهند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دلیل وجود مشکات مختلف به دنبال روباتیزه کردن شرکت خود هستند و سعی می‎‌کنند تا به بهترین شکل ممکن به انجام این مهم بپردازند. اگر برای شما این سوال پیش آمده که اتوماسیون صنعتی چیست می‌توانید به سادگی و تنها با بررسی معنای لغوی این کلمات، به مفهوم نهایی آن پی ببرید. اتوماسیون از لحاظ لغوی به معنای هدایت کردن و کنترل کردن دستگاه‌ها به شیوه خودکار است.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

⭐️ جهت مشاهده محصولات اتوماسیون اشنایدر، روی دکمه کلیک کنید. ⬅️ 

تجهیزات اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی امری ساده اما پر از جزئیات محسوب می‎شود. برای رباتیزه کردن یک سیستم به دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار مختلف و گوناگونی نیاز داریم؛ تجهیزاتی که هر کدام می‌توانند چندین بخش مخنلف را به تنهایی هندل نموده و شرکت را از نیروی انسانی در چندین سطح مختلف، بی‌نیاز سازند. در ادامه برخی از این تجهیزات را بررسی کرده و کارکرد دقیق هر کدام را توضیح می‌دهیم.

سیستم نظارت و جمع‌آوری اطلاعات

این سیستم که به Scada نیز شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین و البته مهم‌ترین تجیزات در اتوماسیون اداری به شمار می‌رود. این سیستم را می‌توان به نوعی مانیتورینگ هوشمند تصور کرد و استفاده از آن برای نظارت بر روی دیگر دستگاه‌ها و همچنین بررسی کارکرد آن‌ها مفید خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از این سیستم داده‌های مفید و مناسبی را به دست آورده و از آن‌ها در جهت ترفیع کیفیت کاری خود استفاده نمایید.

تجهیزات اتوماسیون صنعتی
ارتباط ماشین با انسان (HMI)

کنترل کننده قابل برنامه ریزی (PLC)

با استفاده از این ویژگی می‌توانیم برنامه‌های خود را به شکلی ثابت برنامه ریزی کرده و دستگاه‌های مختلف را برای انجام آن‌ها آماده سازیم. این بخش اطلاعات ورودی را به شکلی مداوم دنبال کرده و آن‌ها را بررسی می‌کند و در نهایت با پردازش این اطلاعات، دستگاه‌های خروجی را برای انجام اعمال مربوطه تحریک می‌کند.

ارتباط ماشین با انسان (HMI)

برای ممکن شدن برقراری ارتباط میان انسان و ماشین، به این نرم‌افزار نیاز خواهیم داشت. داده‌های پیچیده و غیرقابل خوانش به وسیله این نرم‌افزار آسان‌سازی می‌شوند و این مسئله سبب می‌شود تا افراد متصدی بتوانند به راحتی با سیستم‌های کاری قوی ارتباط برقرار کنند.

مزایای اتوماسیون صنعتی برق
اینورتر داخلی

اینورتر داخلی

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده و البته مهم در زمینه اتوماسیون صنعتی، اینورتر نام دارد. این وسیله می‌تواند به سادگی ما را به پاسخ این سوال که اتوماسیون صنعتی چیست نزدیک کرده و جوابی آماده را به ما نشان دهد. این وسیله ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل خواهد نمود. اینورترها دلیل اصلی دائمی بودن کارکرد منابع تغذیه هستند و نبود آن‌ها به سادگی می‌تواند سبب نابودی و یا از کار افتادن یک اتوماسیون صنعتی کامل شود. اینورترها انواع بسیار مختلف و گوناگونی دارند و استفاده از آن‌ها در تمامی دستگاه‌ها رایج و پرکاربرد محسوب می‌شود. یکی از بهترین اینورتره، اینورتر اشنایدر است که در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. برند اشنایدر سال‌هاست که در زمینه تولید لوازم و قطعات برقی فعالیت می‌کند و بسیاری از افراد مشتریان دائمی این برند مطرح هستند.

⚡⚡برای خرید PLC با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

هدف اتوماسیون صنعتی

استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلف به جای انسان امری رایج بوده و می‌توان ردپاهای مختلفی از به وقوع پیوستن این اتفاق را در سرتاسر تاریخ بشریت مشاهده نمود. اتوماسیون صنعتی را نیز می‌توانیم یک نسخه جدیدتر و پیچیده‌تر از تمامی تحرکات قبلی دانست. این فرآیند تمرکز اصلی خود را بر روی جایگزین کردن انسان با دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلف قرار داده است؛ اما صرف هدف در این نکته خلاصه نخواهد شد. دلیل اصلی انجام این جا به جایی این است که ماشین‌ها می‌توانند با سرعت بسیار بیشتری به انجام امورات بپردازند و علاوه بر آن، استفاده از انسان با دردسرهای ریز و درشت مختلفی همراه خواهد بود.
با انجام اتوماسیون صنعتی می‌توانیم خط تولید خود را ۲۴ساعته در حال فعالیت ببینیم و نیازی به انجام هرگونه بررسی مربوط به انسان نخواهیم داشت. اگر برای شما این سوال پیش آمده که اتوماسیون صنعتی چیست و چگونه می‌توانیم به هدف اصلی آن پی ببریم، تنها کافی است یکی از شرکت‌ها را قبل و بعد از رباتیزه شدن بررسی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نماییم.

انواع اتوماسیون صنعتی

همانطور که در بخش‌های قبلی به این مسئله اشاره شد، اتوماسیون صنعتی کاربردهای فراوانی دارد و این مسئله سبب شده تا نمونه‌های بسیار مختلف و گوناگونی از اتوماسیون صنعتی در شرایط مختلف وجود داشته باشد. هرکدام از شرکت‌ها بر اساس نیاز خود و همچنین مواد تولیدی، باید یکی از انواع اتوماسیون صنعتی را برای خود انتخاب نموده و بر اساس آن به انجام امورات کلی خود بپردازند.

سیستم اتوماسیون ثابت

در این سیستم اتوماسیون، تجهیزات و برنامه‌های ارائه شده برای دستگاه‌های مختلف بسیار مشخص و از قبل ثابت هستند. استفاده از این سیستم اتوماسیون برای افراد و شرکت‌هایی که تغییرات کمی در فرمولاسیون خود دارند بسیار مناسب بوده و بهترین اتوماسیون موجود در میان انواع اتوماسیون‌ها محسوب می‌شود.
تولید انبوه به وسیله یک سیستم اتوماسیون صنعتی ثابت ساده بوده و شما تنها به متریال زیادی نیاز خواهید داشت.

سیستم اتوماسیون قابل برنامه ریزی

در یک سیستم قابل برنامه ریزی، افراد و متصدیان می‌توانند پیکربندی دستگاه‌های مختلف را با استفاده از کنترل‌گرهای الکترونیکی تغییر دهند. اگر قصد استفاده از این اتوماسیون ثابت را دارید، بهتر است تا برنامه ریزی دقیق و بلند مدتی داشته باشید تا بتوان به وسیله آن از رباتیزه کردن یک سیستم نهایت استفاده را برد.

سیستم اتوماسیون انعطاف‌پذیر

سیستم‌های انعطاف‌پذیر را می‌توان به صورت دائم و همیشگی به وسیله کامپیوترها کنترل نمود. استفاده از این سیستم در مواردی که مواد تولیدی توسط شما مدام تغییر کرده یا فرمولاسیون‌های مختلفی را استفاده می‌کند، مناسب خواهد بود.

سیستم اتوماسیون یکپارچه

این سیستم را می‌توان متشکل از چندین سیستم مختلف دانست که در کنار یکدیگر محصول و فرآیند اصلی را به مرحله انجام می‌رسانند. اگر قصد دارید تا از این سیستم اتوماسیون صنعتی استفاده کنید، بهتر است بدانید که تمامی این سیستم‌ها که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، زیرمجموعه یک سیستم الکترونیکی هستند و با استفاده از رایانه می‌توان به راحتی تمامی آن‌ها را کنترل نمود.

اتوماسیون صنعتی برق چگونه کار می‌کند؟

اگر بتوانید پاسخ مناسبی به این پرسش که سوال اتوماسیون صنعتی چیست بدهید، متوجه این مسئله خواهید شد که اتوماسیون صنعتی برق نیز درست به مانند دیگر اتوماسیون‌ها عمل کرده و تفاوت خاصی با آن‌ها نخواهد داشت. این سیستم نیز توسط یک دستگاه هوشمند کنترل می‌شود و می‌توان این سیستم را از هر مکانی کنترل نمود. افراد متصدی و کسانی که به کد ورودی دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند، می‌توانند موارد مختلف و گوناگونی را مانند روشنایی، درجه حرارت، لوازم مورد استفاده و حتی مصرف برق را کنترل نمایند.

مزایای اتوماسیون صنعتی برق چیست؟

زندگی در دنیای مدرن و استفاده از ابزارآلات امروزی را می‌توان در زمره بهترین و موفق‌ترین اتفاقات قرن بیست و یکم دانست. اتوماسیون صنعتی و به خصوص اتوماسیون صنعتی برق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توانیم مزایای فراوان این اختراع را بررسی کنیم.
در ادامه برخی از مزایای اتوماسیون برق صنعتی را مطالعه کرده و آن‌ها را برمی‌شماریم.

صرفه جویی در مصرف انرژی: زمانی که تولیدات یک محصول در اتوماسیون صنعتی باشد، مصرف برق و تمامی انرژی‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و هزینه‌های بسیار کمتری را بر روی دست افراد قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از اتوماسیون صنعتی میزان مصرف انرژی خود را بررسی کرده و آن را به وسیله نمودار برای خود ترسیم کنید.
معیارهای قابل اندازه‌گیری: استفاده از اتوماسیون صنعتی سبب می‌شود تا تمامی اتفاقات یک موسسه یا تاسیسات در زیر سایه این پروژه و سیستم قرار گرفته و بدین سبب اطلاعات درست و جامعی را به ما منتقل نماید.
امنیت بالا: راه حل‌های متفاوت و گوناگونی برای استفاده از اتوماسیون صنعتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به نوعی به ما در زمینه حفظ امنیت کمک کرده و تامین آن را آسان سازد.

معایب اتوماسیون صنعتی

استفاده از اتوماسیون صنعتی بدون عیب و ایراد نخواهد بود و به طبع مشکلات و مسائل مختلفی در این مسیر هستند که می‌توانند برای ما سبب آزار و اذیت شده و فعالیت‌های حرفه‌ای و کاری ما را مختل سازند. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم و در نهایت با مقایسه معایب و مزایا مختلف، می‌توانیم تصمیم نهایی خود را در زمینه استفاده از آن اتخاذ نماییم.
حذف نیروی انسانی: برای استفاده از اتوماسیون صنعتی ناچار به حذف و از بین بردن عملکرد کلی نیروهای انسانی هستیم و این مسئله ممکن است برای برخی از افراد نکته‌ای منفی محسوب شود. این مسئله یکی از مشکلات اساسی و ویژگی‌های رباتیزه شدن محسوب می‌شود و نمی‌توان برای آن چاره‌ای اندیشید.
هزینه زیاد در مرحله اول: برای استفاده از اتوماسیون صنعتی و این که بتوانیم به خوبی پاسخ مناسبی برای پرسش اتوماسیون صنعتی چیست پیدا کنیم، نیاز به هزینه و بودجه بسیار بالایی خواهیم داشت. هرچند که این هزینه پس از مدتی کار توسط دستگاه‌ها جبران خواهد شد، اما باز هم هزینه ابتدایی زیادی نیاز داریم.

چه کسانی از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کنند؟

استفاده از اتوماسیون صنعتی برای اغلب شرکت‌ها و موسسات مقدور نخواهد بود. بیشتر شرکت‌ها هزینه و بودجه مورد نیاز را نداشته و در این مسئله با مسائل و مشکلات متعددی برخوردار هستند. اگر شرکت شما می‌تواند از پس هزینه‌های اتوماسیون صنعتی و رباتیزه کردن محیط کار بر آمده و آن‌ها را انجام دهد، بهتر است تا بدون هرگونه نگرانی نسبت به استفاده از این لوازم اقدام نمایید. تهیه ابزار و کالاهای مناسب و با کیفیت بسیار مهم بوده و بهتر است در خرید آن‌ها دقت کافی را به عمل آوریم. توصیه ما در زمینه اینورتور این است که تا حد ممکن از اینورترهای اشنایدر استفاده کنید تا بدین سبب بتوانید از امنیت و ایمنی سیستم کاری خود اطمینان حاصل نمایید.

نوشته شده در تاریخ 1402/07/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *