اینورتر یا وارون‌گر ابزاری است که در مواقع اضطراری برق مورد نیاز را تامین می‌کند. این وسیله در محیط‌های مختلفی کاربرد دارد و حفظ سلامتی وسایل ضروری را تامین می‌کند. یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از آن ممکن است رخ دهد، بوق زدن اینورتر است. دلایل مختلفی موجب بروز این اتفاق می‌شود که اصلی‌ترین آن کاهش باتری است. در واقع اینورترها با کمک باتری کار می‌کنند و استفاده نامناسب از آن، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. اکثر مشکلات دستگاه روی صفحه نمایش قابل مشاهده است و با به صدا در آمدن، کاربر از بروز مشکل با خبر می‌شود.

دلیل بوق زدن اینورتر

علت بوق زدن اینورتر

برای رفع مشکل بوق پی‌درپی اینورتر، ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کنیم. در این قسمت با دلایل بروز این اتفاق آشنا می‌شوید که برای تمام برندها صادق است، از اینورتر اشنایدر خارجی گرفته تا مدل‌های ایرانی….

کاهش باتری

بیشتر مواقعی که اینورتر شروع به صدا زدن می‌کند، باتری آن در حال اتمام است. احتمالاً بعد از مدتی دستگاه خاموش می‌شود. بوق زدن دستگاه حدود ۲ الی ۳ دقیقه طول می‌کشد، سپس از کار می‌افتد.
برای رفع این مشکل باید هر چه زودتر اینورتر را شارژ کنید و برای شارژ کردن آن به ۴ الی ۶ ساعت زمان نیاز است.

کابل باتری ناکافی

از دیگر دلایل به صدا درآمدن اینورتر، ناکافی بودن کابل باتری است. اگر کابل باتری نامناسب باشد و اندازه کافی را نداشته باشد، احتمال افت ولتاژ افزایش می‌یابد. هنگام مواجه شدن با این مشکل، باید اندازه کابل را عوض کنید و برای رفع مشکل با اطمینان کافی، از متخصص حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. همچنین با غیرفعال کردن صدای زنگ یو پی اس از راه نرم‌افزار دستگاه، صدای هشدار خاموش می‌شود.

اضافه بار

از دیگر دلایل سروصدا کردن اینورتر، وجود اضافه بار است. اگر از دستگاه بیشتر از ظرفیت آن استفاده کنید، هشدار آن به صدا درمی آید. برای رفع این موضوع، باید تجهیزات و وسایل اضافی را بردارید. برای پیشگیری از بروز این مشکل، حتماً به ظرفیت و اندازه بار دستگاه دقت و براساس نیازتان ظرفیت مناسب را خریداری کنید.

برق ورودی نامناسب

گاهی اوقات بوق زدن اینورتر به دلیل ولتاژ بالا یا پایین، تغییرات فرکانسی یا فلوکتواسیون است. اگر ولتاژ بیش از حد بالا یا پایین بیاید، اینورتر به طور خودکار شروع به صدا زدن می‌کند. برای رفع این مشکل، در اولین فرصت باید ورودی برق را چک کنید و به یک منبع قابل اعتماد بروید. در مواقع ضروری از یک متخصص کمک بگیرید تا برق ورودی را بررسی کند. در صورت‌عدم رفع برق ورودی، نیاز است منبع برق را عوض یا تنظیمات ورودی اینورتر را بررسی کنید.

خطای سیستم

خطاهای سیستمی همانندعدم اتصال کابل‌ها، خرابی مدار الکترونیکی، مشکلات نرم افزاری در سیستم کنترل و…منجر به صدا زدن اینورتر می‌شود. معمولاً نوع خطا در صفحه نمایش قابل مشاهده است. برای از بین بردن صدا، در اولین فرصت خطا را شناسایی کنید. با توجه به دفترچه راهنما می‌توانید نوع خطا را تشخیص دهید و دستورالعمل‌های لازم را چک کنید. اگر احساس کردید توانایی کافی برای تشخیص یا رفع خطا را ندارید، از کارشناسان فنی کمک بگیرید.

دمای بالا

اگر دمای دستگاه بیش از حد بالا رود و سیستم خنک کننده به خوبی کار نکند، احتمال بوق زدن اینورتر وجود دارد. با به صدا آمدن اینورتر، از بروز آسیب‌های دیگر پیشگیری می‌شود.
برای رفع این مشکل و کاهش دما چندین راهکار وجود دارد که در موارد زیر آن‌ها را بیان کرده ایم:
• توجه به فضای اطراف اینورتر: این دستگاه باید در محیط دارای تهویه مناسب حضور داشته باشد. قرارگیری آن در انبارهای بسته و همراه با منابع گرمایشی خطرساز است.
• استفاده از فن‌های خنک کننده یا سیستم تهویه مصنوعی به کاهش دمای دستگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود هوای خنک در اطراف اینورتر به گردش درآید.
• به دمای محیط اطراف اینورتر توجه کافی داشته باشد. در صورت نیاز از سایه بان یا سیستم‌های خنک کننده استفاده کنید.
• کاهش بار برق یکی دیگر از پیشنهادهای مفید برای کاهش دما است. در مواقعی که از حداکثر بار اینورتر استفاده می‌کنید، بار برق را کاهش دهید. بدین ترتیب، بهینه‌سازی انجام می‌شود و دما کاهش پیدا می‌کند.

بوق زدن اینورتر

خرابی در قطعات

خرابی قطعات باعث تحریک اینورتر می‌شود. این خرابی در بخش‌های مختلف همچون قطعات الکترونیکی، مدارهای حفاظتی یا فرمان و قطعات قدرت قابل رخ دادن است که موجب بوق زدن دستگاه می‌شود. در چنین شرایطی باید سریعاً قطعه تعویض یا تعمیر شود.

توجه به نکات زیر در مواقعی که قطعات دستگاه دچار خرابی می‌شود ضروری است:
• ابتدا پیام خطا روی دستگاه را با دقت بخوانید. این پیام درباره نوع و مکان خرابی است.
• دستورالعمل‌های لازم در مورد خطا مشخص شده داخل دفترچه را بخوانید. این دستورالعمل‌ها شامل راهنمایی‌ها و نکات مربوط به تشخیص درست است.
• به قطعه خراب شده با دقت نگاه کنید. در صورت لزوم آن را باز کرده و از نزدیک نوع خرابی را بررسی نمایید. اگر توانایی لازم برای تشخیص درست ندارید، از متخصص کمک بگیرید.
• پس از استخراج قطعه مشکل دار، آن را تعویض کنید. هنگام جایگذاری قطعه حتماً مطمئن باشید، قطعه جدید با مشخصات قطعه قبلی همخوانی دارد.
• بعد از تعویض، اینورتر را روشن کنید. مطمئن باشید دستگاه به درستی کار می‌کند و مشکل ایجاد شده کامل رفع شده است. عدم قبولی در تست‌های کارشناسی
بهتر است برای ارزیابی کارشناسی دستگاه اینورتر هر دو هفته یکبار اقدام کنید. یکی از دلایل صدا زدن مداوم دستگاه این است که در تست تخصصی قبول نشده و دارای مشکل داخلی است.
برای این که میزان باتری و دیگر اتصالات دستگاه بررسی شود، از انجام این تست سهل انگاری نکنید و در صورت‌عدم کسب نمره قبولی، رفع مشکل پیش آمده را جدی بگیرید.

انواع بوق‌های هشدار و علت بوق زدن اینورتر

جالب است بدانید نوع بوق زدن‌های اینورتر متفاوت و بیانگر نوع مشکل است. اگر به خوبی صداهای دستگاه را بشناسید، برای رفع عیب دستگاه سریع‌تر اقدام می‌کنید.

از جمله بوق‌های اینورتر به شرح زیر است:
• بوق زدن دستگاه به تعداد ۴ مرتبه در هر ۳۰ ثانیه، تغییر عملکرد خط اصلی دستگاه به باتری را نشان می‌دهد.
• بوق زدن مداوم دستگاه بیانگر تضعیف باتری است.
• بوق زدن سریع به مدت ۱ دقیقه در هر ۴ الی ۵ ساعت بیانگر زمان تعویض باتری است.
• بوق ثابت دستگاه اضافه بار دستگاه را بیان می‌کند.
• تک پوق در هر ۵ ثانیه بیانگر ولتاژ کم دستگاه است.

اینورتر در انواع مختلف وجود دارد. برندهای مختلف داخلی و خارجی در تولید این دستگاه فعالیت می‌کنند. برای خرید مدل‌های خارجی باید هزینه بیشتری بپردازید. در حالی که مدل‌های ایرانی قیمت منصفانه‌ای دارد و تعمیر و نگهداری آن‌ها ساده‌تر است. با توجه به علت بوق زدن اینورتر، راحت‌تر می‌توانید به مشکل دستگاه پی ببرید. اما اگر توانایی کافی برای رفع مشکل نداشتید، برای جلوگیری از بروز مشکل خاص، با متخصصین حرفه‌ای در این زمینه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *