چطور کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی را از هم تشخیص دهیم؟

به طور کلی کلید اتوماتیک مینیاتوری یکی از تجهیزات مهم الکتریکی است که در صنایع مختلف و ساختمان‌ها جهت کنترل جریان برق و مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم درگیر خرید تجهیزات الکتریکی از جمله کلیدهای اتوماتیک مینیاتوری هستید، ممکن است این سوال را مطرح کنید که راه تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی چیست و چگونه می‌توان یک کلید با کیفیت جهت حفاظت از مدار خود انتخاب کنیم. یکی از وظایف اصلی کلید مینیاتوری محافظت از مدارهایی با ولتاژ پایین در برابر اتصال کوتاه است. با توجه به نقش مهمی که این کلید در محافظت از تجهیزات مختلف دارند، انتخاب و خرید این وسیله باید با دقت بالا انجام شود. قبل از پرداختن به راه‌های تشخیص کلیدهای اصلی و تقلبی خوب است تا حدودی با عملکرد این وسیله آشنا شوید.

کلید مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری یا همان فیوز برق، که با نام MBC هم شناخته می‌شود کلید اتوماتیکی است که کار آن محافظت از مصرف کننده در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار است. این کلید به دلیل خودکار بودن پس از قطع شدن، مجددا به مدار الکتریکی برمی‌گردد. کلیدهای مینیاتوری به دو صورت خودکار و دستی قابلیت قطع مدار را دارند و این قطع و وصل شدن بارها می‌تواند در این وسیله با دقت بالا صورت گیرد. کلید مینیاتوری عملکرد اصلی خود را به دو صورت الکترومغناطیسی و بی‌متال انجام می‌دهد. در عملکرد الکترومغناطیسی کلید از مدار در برابر اتصال کوتاه محافظت می‌کند. در اتصال کوتاه جریان زیادی از مدار عبور کرده و ممکن است باعث آتش‌سوزی و خرابی مدار شود. کار کلید در اینجا جداسازی بخش آسیب دیده از قسمت سالم مدار است.

کلید اتوماتیک مینیاتوری کار تشخیص جریان اتصال کوتاه را توسط سیم‌پیچ انجام می‌دهد. در عملکرد بی‌متال کلید، تشخیص اضافه بار از طریق یک فلز نیمه هادی که بی‌متال نامیده می‌شود صورت می‌گیرد. به این صورت که هرچه جریان بیشتری توسط مصرف کننده کشیده می‌شود، فلز گرمتر شده و خم می‌شود و در نهایت این خم شدن موجب قطع مدار می‌شود.

کلید مینیاتوری

⬇️ جهت مشاهده محصولات اتوماسیون، روی دکمه کلیک کنید ⬇️ 

راه تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی

با توجه به عملکرد مهم این کلیدها، استفاده از راه‌های تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان جهت اطمینان از کیفیت و اصالت کلید خریداری شده به کار گرفت، خرید از مراکز فروش معتبر است. در ادامه مهم‌ترین راه‌های تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی را آموزش می‌دهیم.

جنس و کیفیت ساخت بدنه

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص کلید اتوماتیک مینیاتوری اصلی از تقلبی این است که کلید را در دست بگیرید. در نگاه اول با توجه به جنس و کیفیت بدنه پایین کلید تقلبی می‌توانید به خوبی آن را تشخیص دهید. جنس کلید فقط جنبه زیبایی نداشته و کاربرد فراوانی در عملکرد صحیح کلید دارد. اگر در ساخت کلیدهای اتوماتیک مینیاتوری از مواد با کیفیت پلی آمیدی غیر قابل اشتعال استفاده نشود، در حین اتصال کوتاه کلید آتش گرفته و از بین می‌رود و نمی‌تواند جریان برق را قطع کند. عدم قطع به موقع جریان برق در مدار باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود. پس هنگام خرید حتما به جنس کلید مینیاتوری توجه کنید که از مواد غیر قابل اشتعال ساخته شده باشد.

اختلاف وزن

اختلاف وزن از موارد دیگری است که در تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی به شما کمک می‌کند. اگر کلید مینیاتوری اصلی را در دست بگیرید متوجه می‌شوید که به نسبت کلیدهای تقلبی سنگین‌تر می‌باشد. علت وزن بیشتر کلید مینیاتوری اصلی این است که در ساخت آن از مواد با کیفیت و مقاوم‌تر، با ضخامت بیشتری استفاده شده است. یکی دیگر از مواردی که باعث وزن بیشتر کلیدهای اصلی می‌شود، جنس فلز جرقه‌گیر کلید است. در کلیدهای اتوماتیک اصلی از جرقه‌گیر با جنس نقره استفاده می‌شود، اما در کلیدهای تقلبی از جرقه‌گیر آلومینیومی استفاده می‌شود که وزن سبکی دارد.

استفاده از حس بویایی

یکی از راه‌های خوب جهت تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی بو کردن کلید است. کلیدهای تقلبی به دلیل جرقه‌گیر بی‌کیفیتی که دارند، با اولین استفاده در تست‌های کارخانه، بخشی از آن سوخته و سیاه می‌شود. همین سوختن باعث ایجاد بوی سوختگی در کلید شده و به خوبی می‌توان از این طریق کلید با کیفیت و اصل را تشخیص داد.

چاپ روی کلید مینیاتوری

چاپ روی کلید مینیاتوری یکی دیگر از راه‌های تشخیص کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی است. حین ساخت و انجام کلیدهای تقلبی دقت چندانی صورت نمی‌گیرد و چاپ آن به صورت کج و نامرتب زده می‌شود. در حالی که چاپ روی کلیدهای اصلی یکدست و مرتب است چرا که توسط دستگاه خاصی صورت گرفته است. البته دقت کنید که این روش ممکن است برای تشخیص همه‌ی کلیدهای تقلبی جوابگو نباشد.

قیمت کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری اصلی که در ساخت آن از مواد و تجهیزات با کیفیت استفاده شده باشد، قطعا بیشتر از کلیدهای تقلبی است. اغلب کلیدهای اتوماتیک مینیاتوری تقلبی قیمت پایین‌تر از حد معمول دارند.

پایه نگهدارنده کلید

کلیدهای مینیاتوری تقلبی پس از نصب روی جعبه فیوز، به دلیل پایه شل و شکننده‌ای که دارند، سر می‌خورند. اما کلیدهای اصلی به خوبی بر روی جعبه فیوز محکم و ثابت می‌شود. عدم اتصال مناسب کلید به جعبه فیوز باعث داغ شدن بیش از حد کلید شده و ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

پایه نگهدارنده کلید

کلیدهای مینیاتوری تقلبی پس از نصب روی جعبه فیوز، به دلیل پایه شل و شکننده‌ای که دارند، سر می‌خورند. اما کلیدهای اصلی به خوبی بر روی جعبه فیوز محکم و ثابت می‌شود. عدم اتصال مناسب کلید به جعبه فیوز باعث داغ شدن بیش از حد کلید شده و ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

⚡⚡برای خرید فیوز مینیاتوری با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

خطرات استفاده از کلیدهای مینیاتوری تقلبی

باتوجه به کیفیت پایین کلیدهای اتوماتیک تقلبی، این تجهیزات توانایی عملکرد مناسب را نداشته و ممکن است مصرف کننده را با خطرات جدی مواجه کنند.

از مهم‌ترین خطرات استفاده از کلیدهای تقلبی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

• عمر مفید کمتر: کلیدهای تقلبی از مواد با کیفیت پایین ساخته می‌شوند و استانداردهای لازم در ساخت آن‌ها رعایت نمی‌شود. همین باعث خرابی مکرر کلید و کاهش طول عمر آن می‌شود.
• آتش‌سوزی: با توجه به اینکه کلیدهای تقلبی مقاومت کافی در برابر اضافه جریان را ندارند، ممکن است بر اثر حرارت بالا دچار آتش‌سوزی شوند.
• خطر صدمه زدن و برق گرفتگی: با توجه به اینکه عملکرد کلیدهای مینیاتوری تقلبی قابل اطمینان نیست، ممکن است حین قطع جریان برق، خروجی کنترل آن به درستی کار نکرده و جریان برق را قطع نکند. همین مسئله می‌تواند منجر به ایجاد برق گرفتگی و سایر صدمات جسمی برای افراد شود.
• عملکرد نامناسب: کلیدهای مینیاتوری تقلبی ممکن است تحمل اضافه بار و جریان را نداشته و عملکرد مناسبی نداشته باشند. همین می‌تواند باعث خرابی تاسیسات مختلف و از کار افتادن تجهیزات و سیستم‌ها شود.

نوشته شده در تاریخ 1402/06/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *